تحصیل در آلمان

چم و خم کار دانشجویی در آلمان

امروزه  یکی از محبوب‌ترین مهاجرت‌ها، مهاجرت تحصیلی به آلمان است. چون تعداد زیادی از دانشجویان ترجیح می‌دهند در یک دانشگاه رایگان درس بخوانند و از پرداخت شهریه‌های سنگین معاف شوند.

اما با وجود اینکه تعداد زیادی از دانشگاه‌های آلمانی شهریه را لغو کرده‌اند، اما تحصیل در آلمان آنقدر که فکر می‌کنید رایگان نیست! شاید تحصیل در دانشگاه رایگان باشد، ولی جهت زندگی در این کشور اروپایی، باید پول خوبی داشته باشید.

دانشجویانی که جهت مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنند، دو دسته هستند. کسانی که تمکن مالی معمولی دارند و با معدل بالا در دانشگاه ثبت نام می‌شوند؛ و کسانی که تمکن مالی خیلی خوبی دارند و تحت پوشش حمایت‌های مالی خانواده هستند.

دسته‌ی دوم نیازی به کار کردن ندارند و فقط باید تمرکز خود را روی درس‌ها بگذارند. اما دسته‌ی اول برای ادامه‌ی زندگی و پرداخت هزینه‌های مربوط به اقامتگاه، باید کار کنند.

اما کار کردن در آلمان، اصلا سخت نیست و به درس‌های شما لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. خوشبختانه شما با شروع تحصیل در آلمان، می‌توانید مشغول به کار شوید.

اما به عنوان یک دانشجو، برخی شرایط جهت کار دانشجویی وجود دارد که حتما باید آن‌ها را بدانید. در ادامه قرار است راجع به این شرایط صحبت کنیم.

گرفتن مجوز کار دانشجویی در آلمان مثل آب خوردن

خوشبختانه برای شروع کار دانشجویی، به تنها چیزی که نیاز دارید، ویزای تحصیلی آلمان است. یعنی نیازی نیست که جهت اخذ مجوز خاصی تلاش کنید.

اگر ویزای تحصیلی شما بر اساس ثبت نام در دوره‌های آموزش زبان آلمانی صادر شده است، باید با اداره‌ی خارجی شهر مربوط تماس بگیرید و از آن‌ها راجع به شرایط کار دانشجویی سوال کنید.

اما معمولا شما به راحتی می‌توانید در آلمان مشغول به کار شوید و از کنار آن، درآمد بسیار خوبی به دست بیاورید.

تحصیل در آلمان

با انواع کار در آلمان آشنا شوید!

کار در آلمان به طور کلی به چهار دسته‌ی مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. این چهار دسته شامل کار دانشجویی، کار تخصصی،‌ کار عادی و دورکاری (فریلنس) می‌شود.

برای اینکه بتوانید به کارهای دانشجویی مشغول شوید، حداقل بهتر است یک ترم تحصیلی صبر کنید.

منظور از کار عادی، کار در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها است. اما برای اینکه بتوانید در یک کار تخصصی و متناسب با رشته‌ی خود مشغول شوید، ابتدا  باید فارغ‌التحصیل شده باشید. البته اگر در حرفه‌ی مشخصی تخصص دارید نیز می‌توانید کارمند یک شرکت بزرگ شوید. اما به هر حال خبری از بیمه نیست. چون شما دانشجو هستید.

معمولا کار دورکاری برای دانشجویان بین‌المللی در اروپا غیر مجاز است. ولی می‌توانید با کارفرما در این باره صحبت کنید و به توافق برسید.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که دانشجویان بین‌المللی در آلمان می‌توانند به صورت تمام‌وقت نیز مشغول به کار شوند. درست همین نکته کار کردن در آلمان را با سایر کشورهای اروپایی متفاوت می‌سازد.

به عنوان یک دانشجو در آلمان، چند ساعت حق کار کردن داریم؟

به عنوان یک دانشجو، شما می‌توانید 120 روز به صورت تمام وقت یا 240 روز به صورت پاره‌وقت مشغول به کار شوید.

اگر به صورت پاره وقت مشغول به کار شوید، فقط می‌توانید روزی چهار ساعت کار کنید. اما در حالت تمام وقت باید روزی 8 ساعت کار کنید.

تحصیل در آلمان

درآمد کار دانشجویی در آلمان کفاف زندگیتان را می‌دهد.

میزان درآمد شما به نوع تخصص و کاری که در آن مشغول می‌شوید بستگی دارد. اما حداقل دستمزدی که یک دانشجو می‌تواند به دست بیاورد، ساعتی 8.84 یورو است.

اما توجه داشته باشید که با همین درآمد اگر فقط هفته‌ای دو روز کار کنید نیز می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌های دانشجویی را پوشش دهید.

چون جهت زندگی در آلمان، شما نهایت باید ماهی 400 تا 450 یورو بپردازید. پس نیازی نیست که به درس و تحصیل خود ضربه‌ای بزنید یا خودتان را با کار بیش از حد، هلاک کنید.

اگر تخصص خاصی دارید، از آن می‌توانید جهت کار در آلمان استفاده کنید و حقوق بهتری داشته باشید.

برای مثال، مشاغلی چون آرایشگری، برنامه‌نویسی، حسابداری یا هنرهای دستی جزء مشاغل محبوب دانشجویی در آلمان هستند.

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟

بهترین راه کار پیدا کردن در آلمان، استفاده از سایت‌ دانشگاه است. معمولا در اکثر سایت‌ها بخشی به عنوان کاریابی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید آگهی‌های استخدامی شرکت‌های مختلف را مشاهده کنید.

البته به جز سایت دانشگاه، روش‌های دیگری نیز برای پیدا کردن کار مناسب وجود دارد. ما در ادامه سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها بتوانید کار خوبی در آلمان پیدا کنید.

در هر صورت، به یاد داشته باشید که هیچ‌چیز نمی‌تواند مثل دانشگاه به شما در پیدا کردن کار جدید کمک کند.

شرایط پرداخت مالیات در آلمان

معمولا به عنوان دانشجوی بین‌المللی در آلمان، نیازی به پرداخت مالیات ندارید. اگر درآمد کلی شما از 450 یورو کمتر باشد نیز نیازی نیست مالیاتی بپردازید.

اما اگر بیش از این مقدار باشد، مالیات هر سال از حساب شما کسر می‌شود.

شرایط کار همراه دانشجو در آلمان

این مورد درست شبیه کانادا پیش می‌رود. اگر دانشجو بتواند ویزای تحصیلی بگیرد و متاهل باشد، می‌تواند همسر خود را نیز با خود به آلمان ببرد.

در این صورت برای او ویزای همراه صادر می‌شود. بنابراین همسر شما به راحتی می‌تواند به کار تمام وقت در آلمان بپردازد.

بلوکارت (Blue Card) و ویزای کار آلمان

شاید به طور کلی قصد تحصیل در اروپا را نداشته  باشید و صرفا بخواهید مشغول به کار شوید. در این حالت شما باید مجوز کار در آلمان را داشته باشید و ویزای کار آلمان را اخذ نمایید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای کار در آلمان، حتما باید به زبان انگلیسی و آلمانی تسلط داشته باشید تا بتوانید ویزای کار را اخذ نمایید. برای اثبات آن نیز باید در آزمون‌های بین‌المللی زبان شرکت کنید.

پس از اخذ ویزای کار آلمان،‌ شش ماه فرصت دارید که در آن کشور کار خوبی پیدا کنید. بعد از آن برای شما یک بلوکارت صادر می‌شود. کارتی که در حقیقت مجوز کار شما در آلمان خواهد بود.

سطح زبان مورد نیاز جهت کار در آلمان

اگر قصد کار در خارج از محیط دانشگاهی دارید، باید به زبان آلمانی مسلط باشید. معمولا آلمانی‌زبان‌ها در این زمینه بسیار سختگیر هستند.

پس اگر می‌خواهید به صورت تمام وقت یا خارج از دانشگاه جایی مشغول به کار شوید، باید بتوانید با مردم بومی ارتباط خوبی برقرار کنید. مگراینکه ترجیح دهید در یک شرکت بین‌المللی و انگلیسی‌زبان استخدام شوید.

به طور کلی، اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید، بهتر است از همین حالا به یادگیری زبان آلمانی بپردازید.

به یاد داشته باشید که زبان عامیانه‌ی آلمانی با زبان دانشگاهی آن کاملا متفاوت است. پس به خیال اینکه این زبان را در دانشگاه یاد می‌گیرید، یادگیری زبان آلمانی را به تعویق نیندازید.

سخن آخر

راحت‌ترین راه مهاجرت به آلمان، مهاجرت تحصیلی است. اما شما نباید صرفا به کار فکر کنید. ابتدا باید به تحصیلات خود اهمیت دهید.

در صورتی که بتوانید با معدل خوبی در آلمان فارغ‌التحصیل شوید؛ به راحتی می‌توانید در شرکت‌های بزرگی کار کنید و پولدار شوید.

سعی کنید قبل از هرچیز، رشته‌های پولساز آلمان را بشناسید و سپس جهت اخذ پذیرش اقدام کنید. برخی از مشاغل در آلمان درآمد بیشتری دارند و به شما در ساختن آینده‌ای روشن کمک خواهند کرد.

علاوه بر این، حتما در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید از لحظه‌ی ورود به خاک آلمان، کار پیدا کنید.

پس نیم‌سال اول تحصیلی را بیشتر به شناخت شهر، دانشگاه و مشاغل اطراف خود سپری کنید. شاید برخی از اساتید در پیدا کردن یک کار نیمه‌وقت و پولساز به شما کمک کنند. علاوه بر این، طوری کار کنید که به تحصیلات شما ضربه‌ای وارد نشود.

شاید شما در ایران بتوانید راجع به این نکته راه حلی پیدا کنید. شاید اساتید دانشگاه‌های ایرانی با شما راجع به این قضیه کنار بیایند. ولی وقتی به اسم مهاجرت تحصیلی به آلمان سفر می‌کنید؛ پس باید بیش از کار به درستان اهمیت بدهید.

به عنوان آخرین نکته، باید بگوییم که سعی کنید بیشتر به کارهایی مشغول شوید که مربوط به رشته‌ی تحصیلی خودتان باشد.

برای مثال، سعی کنید به اساتید خود کمک کنید یا در این باره از استاد‌ها مشورت بگیرید. هرچه بیشتر با رشته‌ی تحصیلی خود ارتباط داشته باشید، آینده‌ی شغلی بهتری خواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button