ویزای دانشجویی چک

ویزای دانشجویی چک

دانشجویان بین‌الملل برای مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی می‌توانند کشور چک را انتخاب کنند. برای ورود به کشور چک و همچنین اقامت در این کشور باید برخی از دانشجویان بین‌الملل ویزای دانشجویی چک را دریافت کنند. جمهوری چک کشوری در اروپای مرکزی و پانزدهمین کشور بزرگ در جهان است. این کشور عضو اتحادیه اروپا بوده و زبان رسمی مردمان آن چکی است. کشور جمهوری چک یکی از مقاصد عالی برای مهاجرت تحصیلی بوده که بسیاری از دانشجویان بین‌الملل از سراسر جهان برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف نظیر کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این کشور را انتخاب می‌کنند. به طور کلی جهت ورود و ادامه تحصیل، داشتن ویزای تحصیلی چک یکی از ملزومات مهم و ضروری برای دانشجویان تلقی می‌شود.

چرا ویزای تحصیلی جمهوری چک؛ مزایای تحصیل در کشور چک چیست؟

زندگی دانشجویی کشور چک

همانطور که در بالا مطالعه کردید، هر ساله تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین‌الملل جهت ادامه تحصیل به کشور جمهوری چک مهاجرت می‌کنند. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که چرا جمهوری چک؟ مزایای تحصیل در این کشور چیست؟ برخی از مهم‌ترین دلایل تحصیل در جمهوری چک به شرح زیر است:

  • کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های کشور چک
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان تحصیل رایگان (در صورت آموختن مهارت زبان چکی)
  • هزینه تحصیل و زندگی در این کشور به نسبت سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.
  • تنوع بالای برنامه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف و دانشگاه‌های جمهوری چک
  • اعتبار مدارک دانشگاه‌های چک در سراسر دنیا شناخته شده است.

دانشجویان برای تحصیل در کشور چک، قبل از هر اقدامی باید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدامات لازم را انجام دهند. اما شاید بپرسید فرآیند درخواست ویزای تحصیلی چک به چه صورتی است و چه قدر زمان می‌برد؟ در ادامه درباره ویزای دانشجویی این کشور اطلاعات جامع و دقیق‌تری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مزایای دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک

یکی از دلایلی که بسیاری از دانشجویان بین‌الملل چک را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، این است که دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک نسبت به سایر انواع ویزاهای کشورهای دیگر راحت‌تر و آسان‌تر است. بنابراین افراد با طی کردن فرآیند و مراحل درخواست ویزا، می‌توانند در کمترین زمان ممکن ویزای تحصیلی چک را دریافت کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک، امکان سفر به سایر کشورهای اروپایی است. شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل با اقامت در چک می‌توانید به راحتی به سایر کشورهای اروپایی سفر کنید و از دیدن آنها نهایت لذت را ببرید. چرا که ویزای تحصیلی کشور چک یک ویزای شینگن است. بنابراین با دریافت این ویزا، می‌توانید به سایر کشورهای حوزه شینگن در سفر باشید.

مجوز کار دانشجویی برای مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. اغلب دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه اشتغال ۲۰ ساعت در هفته را دارند. میانگین دستمزد کار دانشجویی در این کشور بین ۷ تا ۹ یورو برای هر ساعت است.

چه کسانی برای تحصیل در جمهوری چک باید ویزای تحصیلی دریافت کنند؟

اگر از خارج از اتحادیه اروپا / EEA آمده‌اید و تحصیل در خارج از کشور جمهوری چک را انتخاب می‌کنید، باید برای ویزای دانشجویی و احتمالاً اجازه اقامت درخواست دهید.

اگر برنامه تحصیل یا دوره شما کمتر از سه ماه طول بکشد، فقط به ویزای کوتاه مدت (ویزا C) نیاز دارید. با این حال، اگر بیش از 90 روز را در این کشور سپری می‌کنید، باید هم برای ویزای بلند مدت (ویزا D) و هم برای اجازه اقامت طولانی مدت اقدام کنید.

اتباع اتحادیه اروپا / EEA و سوئیس می‌توانند بدون ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت در جمهوری چک زندگی و تحصیل کنند. اگر قصد دارید بیش از 30 روز بمانید، فقط باید ظرف سه روز به اداره پلیس خارجی گزارش دهید.

درخواست ویزا و اجازه اقامت ممکن است بین 60 تا 120 روز طول بکشد زیرا بسیاری از مدارک باید به زبان چک ترجمه شوند. برای هر درخواست، هزینه مدیریتی 250 CZK (100 یورو / 110 دلار) از شما دریافت می‌شود.

درخواست ویزای تحصیلی بلند مدت جمهوری چک

قبل از اینکه بتوانید از مزایای تحصیل در خارج از کشور در جمهوری چک بهره‌مند شوید، باید ویزای خود را دریافت کنید. اگر یک شهروند غیر اتحادیه اروپا / EAA هستید مراحلی را که در ادامه بیان کردیم باید حتما طی کنید:

  • پذیرش از یک موسسه آموزشی در دانشگاه چک: یک نامه پذیرش رسمی از موسسه انتخابی خود دریافت کنید و هزینه‌های ثبت نام را برای ایمن کردن محل خود بپردازید.
  • وقت ویزا را در یک سفارت یا کنسولگری چک در نزدیکی محل زندگی رزرو کنید: فراموش نکنید که دانشجویان بین‌الملل بسیاری در کشور شما قصد مهاجرت به کشور چک را دارند و شما تنها فرد درخواست‌کننده نیستند. بنابراین باید به سرعت وقت ویزا را در سفارت یا کنسولگری چک در نزدیکی محل زندگی و کشور خود رزرو کنید.
  • فرم درخواست ویزا را تکمیل کنید: مطمئن شوید که تمام بخش‌ها را پر و سند را امضا کرده‌اید. چرا که با کوچکترین اشتباه یا کاستی امکان ریجکتی وجود دارد.
  • مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید: باید چندین سند را در کنار فرم درخواست خود ارسال کنید. لیست کاملی از مدارکی که باید آنها را آماده کنید در بخش بعدی آورده‌ایم.
  • در زمان مقرر در قرار ملاقات خود در سفارت حاضر شوید: اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات درخواستی را با خود همراه داشته باشید تا درخواست شما ارسال شود.
  • پرداخت هزینه اداری: قبل از ارسال درخواست شما باید این مبلغ را بپردازید.
  • منتظر تصمیم و تایید باشید: زمان پردازش ویزا بسته به پیچیدگی درخواست متفاوت است، اما نباید بیش از 120 روز منتظر بمانید.
  • درخواست اجازه اقامت: پس از تایید ویزا، شما می‌توانید روند درخواست اجازه اقامت را آغاز کنید. باید قرار دیگری را با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری چک رزرو کنید تا برای درخواست اجازه اقامت اقدامات لازم را انجام دهید.

مدارک لازم جهت درخواست ویزای تحصیلی جمهوری چک

مدارک لازم جهت درخواست ویزای تحصیلی جمهوری چک

همانگونه که در بخش قبل اشاره شد، شما جهت درخواست ویزای تحصیلی جمهوری چک باید برخی از مدارک مورد نظر سفارت یا کنسولگری را از قبل به طور کامل آماده کنید. در صورت نواقص مدارک، امکان ریجکت شدن یا رد ویزا وجود خواهد داشت. برخی از مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک به شرح زیر است:

  • فرم درخواست ویزا تکمیل شده
  • نامه ثبت‌نام از دانشگاه
  • نامه‌ای که هدف از اقامت شما در جمهوری چک را مشخص می‌کند.
  • پاسپورت معتبر با تاریخ انقضا بیش از 12 ماه
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • اثبات منابع مالی کافی
  • جزئیات اسکان
  • جزئیات بیمه نامه سلامت بین المللی شما (حداقل پوشش 30000 یورو)
  • گزارش سوابق کیفری

مدت زمان رسیدگی و دریافت ویزای تحصیلی چک چقدر است؟

شما می‌توانید درخواست ویزای خود را تا 120 روز قبل از شروع تحصیل ارسال کنید. اگرچه کنسولگری چک فقط باید 60 روز طول بکشد تا درخواست شما را بررسی کند، اما بهتر است در صورت تأخیر زمان زیادی را به خود اختصاص دهید.

آیا با دریافت ویزای تحصیلی چک می‌توان برای خانواده نیز اقدام کرد؟

اگر می‌خواهید خانواده‌تان در جمهوری چک به شما ملحق شوند، می‌توانند برای ویزای طولانی‌مدت الحاق خانواده و اجازه اقامت درخواست دهند. هر یک از اعضای خانواده باید یک درخواست فردی را تکمیل کرده و از طریق سفارت چک در کشور خود ارسال کنند.

اگرچه اعضای خانواده شما می‌توانند همزمان با شما برای ویزا و اجازه اقامت درخواست دهند، اما معمولاً بهتر است منتظر بمانند تا مدارک سفر شما تایید شود.

کار با دریافت ویزای جمهوری چک در این کشور

اگر ویزای دانشجویی چک به شما اعطا شود، مجاز به کار در کنار تحصیل هستید، اما ساعات کاری شما 20 ساعت در هفته محدود است. محدودسازی ساعت کاری برای آن است که دولت مطمئن باشد شما در طول هفته زمان برای درس خواندن و مطالعه نیز دارید.

حق کار به طور خودکار به عنوان بخشی از مجوزهای ویزای شما اعطا می‌شود، بنابراین نیازی به درخواست مجوز کار جداگانه نخواهید داشت. کارفرمای شما با خدمات استخدامی دولتی تماس خواهد گرفت تا آنها را از شغل شما مطلع کند.

 

اگر درخواست ویزای تحصیلی شما رد شد چه باید بکنید؟

اگر درخواست ویزای تحصیلی شما رد شد چه باید بکنید؟

آیا همیشه با درخواست دریافت ویزای تحصیلی چک، موافقت می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. در صورت کامل نبودن فرم درخواست، مدارک و حتی بازگو کردن کامل اهداف تحصیلی در روز مصاحبه، امکان رد یا ریجکت شدن وجود خواهد داشت.

اگر درخواست ویزای شما رد شود، نامه ریجکتی را باید از دفتر سفارت یا کنسولگری دریافت کنید. در این نامه دلایل رد شدن ویزای تحصیلی به طور کامل توضیح داده شده است. شاید با دیدن این نامه کمی ناامید شوید. اما لازم نیست تسلیم شوید و دست از مهاجرت تحصیلی به کشور چک بکشید.

اگر اولین درخواست شما به دلیل عدم رعایت استانداردهای درخواست ویزا یا عدم ارائه مدارک لازم رد شد، می‌توانید دوباره درخواست دهید. اما، شما باید مسائل را در درخواست قبلی خود اصلاح کرده باشید، در غیر این صورت رد دوم اجتناب‌ناپذیر است.

اگر فکر می‌کنید درخواست شما به طور ناعادلانه یا نادرست رد شده است، می توانید ظرف 15 روز درخواست تجدید نظر ارائه دهید. نامه تجدیدنظر شما باید شامل اطلاعات شخصی شما و همچنین یک استدلال قانع‌کننده برای بررسی مجدد باشد.

برای اعتراض به تصمیم امتناع ویزا، باید هزینه ای معادل 60 یورو بپردازید. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که ظرف 35 روز از کنسولگری با خبر شوید.

برای جلوگیری از رد شدن یا ریجکت شدن سعی کنید حین ارسال درخواست به کلیه ضوابط و کامل بودن مدارک توجه ویژه داشته باشید. همچنین خود و انگیزه‌های تحصیلی خود را مشخص کنید تا در جلسات مصاحبه بتوانید آنها را به شکلی واضح و روشن بیان کنید.

یکی از راه های آسان برای دریافت ویزای تحصیلی در جمهوری چک و تحصیل و زندگی در این کشور ورود به کالج ISN است. در این کالج شما برای ورود به بهترین دانشگاه های جمهوری چک آماده می شوید و با فضای زندگی و سیستم آموزشی این کشور آشنا خواهید شد.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، ویزای تحصیلی چک به دانشجویان بین‌الملل این امکان را می‌دهد تا بتوانند در بهترین و معتبرترین موسسات آموزشی و دانشگاهی جمهوری چک ادامه تحصیل دهند. در حقیقت با بهره از این ویزا می‌توانید در جمهوری چک اقامت داشته باشید و بدون دریافت ویزا به سایر کشورهای اروپایی سفر کنید و در کنار تحصیل، فعالیت کاری داشته باشید. در واقع ویزای تحصیلی یک فرصت و شانس برای تحصیل، زندگی، کار و اقامت در کشور جمهوری چک است. همچنین با دریافت ویزا تحصیلی، خانواده شما نیز می‌توانند برای ملحق شدن به شما در این کشور نیز اقدام کنند.

برای مشاوره دریافت ویزا، پذیرش و تحصیل در کالج ISN جمهوری چک با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button