تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم

تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم

مقدمه

نروژ یکی از بهترین کشورها در حوزه‌ی اسکاندیناوی، اروپا و کل دنیاست. رتبه‌های خوب نروژ در شاخص‌های شادی و رفاه و آرامش، این موضوع را به‌خوبی به ما نشان می‌دهد. هزاران نفر از سرتاسر دنیا، تلاش می‌کنند تا به نحوی خود را به نروژ برسانند. یکی از طریق سرمایه‌گذاری، دیگری بعد از بازنشستگی و برای ادامه زندگی بهتر و باکیفیت‌تر و بسیاری هم برای ادامه تحصیل. نروژ با روی باز از همه‌ی افرادی که شرایط مناسبی داشته باشند، استقبال می‌کند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در نروژ، تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم است. چون می‌تواند زندگی شما را به قبل و بعد از خودش تقسیم کند. چرا؟ در ادامه با هم خواهیم دید که چرا نروژ یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است.

چرا تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم آینده‌ی شما را متحول می‌کند؟

  • تحصیل رایگان: همه‌ی دانشگاه‌های دولتی نروژ  برای همه‌ی دانشجویان دنیا و در هر مقطع تحصیلی رایگان هستند.
  • تحصیل به زبان انگلیسی: تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس آن هم به صورت رایگان، نعمتی است که فقط نروژ به شما عطا می‌کند.
  • پیشرفته‌بودن: نروژ بهترین کشور جهان است. کسب رتبه‌ی اول توسط نروژ در رتبه‌بندی شاخص‌های توسعه‌ی انسانی در سال 2020 این نکته را به ما می‌گوید. یعنی نروژ از نظر سلامت و بهداشت و امید به زندگی، وضعیت اقتصادی و میزان درآمد و رفاه، وضعیت اجتماعی و سواد، امنیت و آرامش و شادی، در بهترین حالت ممکن است.
  • اقامت دائم: چه چیز بهتر از این‌که با تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم، اقامت دائم بهترین کشور دنیا را به دست بیاورید؟ نروژ پس از سه سال کار کردن، به شما اقامت دائم می‌دهد.

برای تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم، چه شرایط و مدارکی باید داشته باشید؟

شرایط:

  • سن بالای 18 (دانشجویان کمتر از 18 سال هم در صورت داشتن شرایط خاص می‌توانند به تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم بپردازند)
  • اجازه ورود به خاک نروژ
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • گرفتن پذیرش از یکی از دانشگاه‌های نروژ

مدارک:

  • مدرک دیپلم دوازده ساله
  • مدرک زبان IELTS، TOEFL، PTE و Advanced C1
  • انگیزه‌نامه‌ی قوی
  • پاسپورت معتبر

مقطع لیسانس در نروژ، به چه زبان‌هایی تدریس می‌شود؟

پیدا کردن درس‌هایی به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس، نه تنها در نروژ بلکه در همه‌ی کشورهای اروپایی کار سختی است. با وجود این نروژ بعضی از رشته‌ها را در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد که در این‌جا چند تا از معروف‌ترین‌ها را در سال 2021 معرفی می‌کنیم:

  1. جهانگردی- دانشگاه ترومسو
  2. کشاورزی و جنگلداری- Nord University
  3. هنر سه‌بعدی و انیمیشن- Nord University
  4. موسیقی کلاسیک غربی-  University of Agder
  5. مدیریت تجاری- مدرسه تجارت نروژی
  6. تحلیل‌های تجاری- مدرسه تجارت نروژی
  7. Circumpolar Studies- Nord University
  8. آموزش زیست پایدار- Inland University of Applied Science
  9. مدیریت جنگلداری- Inland University of Applied Science
  10. زبان انگلیسی- Nord University
  11. مطالعات شمال- دانشگاه ترومسو- آنلاین
  12. هنرهای زیبا- اکادمی هنرهای زیبای برگن
  13. زبان انگلیسی- University of Agder
  14. زیست‌شناسی- Nord University
  15. اکولوژی بین‌المللی و نگرانی‌ها- Inland University of Applied Science
  16. مطالعات توسعه جهانی- University of Agder

حداقل نمره لازم برای تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ در مقطع لیسانس

حداقل نمره زبان برای تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم، 6 است. البته هر دانشگاهی ممکن است قوانین خود را در تعیین حداقل نمره داشته باشد. همچنین ممکن است رشته‌ای که شما انتخاب می‌کنید، نمره بیشتر یا کمتری بخواهد. بنابراین باید حتما قبل از ارسال درخواست، سایت دانشگاه موردنظرتان را چک کنید.

آیا تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم آسان است؟

همان طور که گفتیم تحصیل در نروژ برای همه و در هر مقطعی رایگان است. همین رایگان‌بودن باعث‌شده‌است که از سراسر جهان، دانش‌آموزان برای ورود به این کشور اقدام کنند. شما برای تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم باید با دانش‌آموزان نخبه‌ی دنیا رقابت کنید و این پذیرش شما را کمی سخت می‌کند. باید به زبان انگلیسی کاملا مسلط باشید، نمراتتان عالی باشد و انگیزه‌نامه‌ی خیلی قوی‌ای داشته باشید. ما در این رقابت سخت تا انتها کنار شما هستیم و از هیچ کمکی برای رسیدن به آرزوی شما دریغ نخواهیم کرد.

پرطرفدارترین رشته‌ها برای تحصیل در نروژ در مقطع لیسانس

انسان‌شناسی(دانشگاه اسلو): رتبه‌ی 33 در جهان

الهیات(دانشگاه اسلو): رتبه 33

جغرافیا(دانشگاه برگن): رتبه 43

ژئوفیزیک(دانشگاه برگن): رتبه 43

مهندسی نفت(دانشگاه NTNU): رتبه 38

مهندسی عمران(دانشگاه NTNU):  رتبه 51

برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم

نام دانشگاهرتبه QSرتبه THE
دانشگاه اسلو113127
دانشگاه برگن194201
دانشگاه علم و فناوری نروژی (NTNU)360401
دانشگاه ترومسو416351
دانشگاه علوم حیات نروژی 601

دانشگاه اسلو: قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه نروژ است که در 1811 میلادی در شهر اسلو تاسیس شد و همه‌ی رشته‌ها را از علوم انسانی تا علوم پایه و مهندسی و پزشکی دارد. این دانشگاه به دلیل اینکه در زمان فردریک ششم پادشاه نروژ و دانمارک تاسیس شده بود، ابتدا به دانشگاه شاهنشاهی فردریک معروف بود. دانش، مسوولیت و مشارکت، شعاری است که دانشگاه اسلو به آن باور دارد.

دانشگاه برگن: این دانشگاه که دومین دانشگاه مهم نروژ است، در 1946 تاسیس شد و تعداد 14000 دانشجویان بین‌المللی‌اش نشان می‌دهد که تا چه اندازه دانشگاه محبوب و مهمی است. دانشگاه برگن با انستیتوهای آموزشی و تحقیقی‌ای که دارد، می‌توان گفت شعار و هدفش، تدریس و تحقیق هم‌زمان است.

دانشگاه NTNU: این دانشگاه در شهر تروندهایم نروژ است و مهم‌ترین دانشگاه صنعتی نروژ و یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های صنعتی دنیاست. رتبه‌های جهانی رشته‌های مهندسی نفت، عمران و شیمی و… این دانشگاه بسیار بالاست.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی
  • نامه‌ی پذیرش دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی (برای اطلاعات بیشتر به مقاله «تمکن مالی تحصیل در نروژ» مراجعه کنید)
  • مدرک محل اسکان در نروژ
  • وثیقه خدمت سربازی در صورت لزوم
  • بلیت

برای جزئیات بیشتر در این زمینه به مقاله «ویزای تحصیلی نروژ» مراجعه کنید.

هزینه تحصیل و زندگی در نروژ

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ در شهرهایی مثل اسلو، نزدیک به 2000 یورو در ماه است. هزینه‌ی خانه‌ی دانشجویی هم ممکن است حدود 900 یورو یا بیشتر باشد. هزینه تحصیل در نروژ همان طور که گفتیم در تمام دانشگاه‌های دولتی رایگان است. اما برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی در مقطع لیسانس باید بین 7000 تا 9000 یورو در سال شهریه بپردازید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «هزینه تحصیل در نروژ» مراجعه کنید.

سوالات متداول

1. آیا سن دانشجو در پذیرش و تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم تاثیر دارد؟

سن دانشجو برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های نروژ چندان مهم نیست. ولی یادتان باشد که تحصیل در نروژ در مقطع لیسانس بسیار رقابتی است. برای پذیرش تحصیلی در نروژ نیاز به رزومه‌ی قوی، نمره‌ی زبان بالا، نمرات درسی عالی و انگیزه‌نامه‌ی شاخص برای قانع‌شدن اساتید و سفارت دارید.

همچنین یادتان نرود که سن بالا بعد از فارغ‌التحصیلی هم برای شما کمی مشکل‌ساز است و ممکن است نتوانید کار مناسب پیدا کنید.

2. آیا گپ تحصیلی برای تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم نکته‌ی منفی حساب می‌شود؟

تصور کنید که یک دانشجوی 30 ساله بعد از سال‌ها دور بودن از فضای درس و دانشگاه برای پذیرش در دانشگاه‌های نروژ اقدام کند. این دانشجو با بهترین‌های جهان از نظر سنی و تحصیلی رقابت می‌کند. واضح است که شانس پذیرشش پایین است. مگر اینکه رزومه‌اش نشان دهد که سال‌ها در آن رشته مشغول کار یا تحقیق بوده است و یا بنا به دلایلی نتوانسته در دانشگاه درس بخواند. در هر صورت دلایل قوی و محکمه‌پسندی نیاز دارد که حتی اگر پذیرش هم گرفت، با سختی‌های گرفتن ویزا روبه‌رو نشود.

3. آیا برای تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم، حتما باید مدرک زبان داشته باشیم؟

بله. بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی یا نروژی، تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم ممکن نیست.

4. آیا حین تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم هم می‌توان برای گرفتن ویزای همراه اقدام کرد؟

بله. گرفتن ویزای همراه ربطی به مقطع تحصیلی شما ندارد. فقط باید مدارک خود و همراهتان کافی و درست باشد، سن شما و همراهتان (همسرتان) بالای 24 سال باشد و تمکن مالی مناسبی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «ویزای تحصیلی نروژ» مراجعه کنید.

5. آیا برای تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم به بیمه سلامت نیاز داریم؟

سیستم درمانی در نروژ همه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، به همین دلیل شما هم بعد از گرفتن ویزای تحصیلی نروژ (فارغ از ملیتتان) در لیست بیمه‌ی این کشور قرار می‌گیرید. پس نگران وضعیت بیمه خود نباشید.

سخن پایانی

تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم را واقعا باید شانسی دانست که نصیب هر کسی نمی‌شود؛ هوش زیاد، تلاش و پشتکار از ابتدای دوران تحصیل در مدرسه و انگیزه و در نهایت شانس می‌خواهد. ولی اگر هنوز دوران مدرسه را تمام نکرده‌اید و تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم شما را وسوسه کرده است، از همین حالا برایش تلاش کنید و هر جا سوالی در ذهنتان شکل گرفت، ما کنار شما خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button