6 نکته و ترفند برای نوشتن یک مقاله عالی و جذاب

6 نکته و ترفند برای نوشتن یک مقاله عالی و جذاب

نوشتن یک مقاله و ارائه آن به دانشگاه بخش مهمی از فرایند تحصیل در کشورهای مختلف است. اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که نوشتن یک مقاله عالی و جذاب که بتواند نظر دانشجویان و اساتید را جذب نماید چگونه است؟ چگونه می‌توان یک مقاله عالی بنویسیم؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 6 نکته برای نوشتن یک مقاله عالی و جذاب آشنا کنیم.

نکته اول: با طوفان فکری شروع کنید!

برای نوشتن یک مقاله ابتدا درباره مواردی که دوست دارید در مقاله به آن اشاره کنید، بیندیشید. هر چیزی که درباره موضوع به ذهن شما می‌رسد را در رابطه با موضوع یادداشت کنید. این کار سبب می‌شود تا ایده‌های مختلف در هنگام نوشتن مقاله به ذهنتان خطور کند و شما بتوانید موضوع را بهتر بسط دهید.

نکته دوم: تحقیقات گسترده انجام دهید!

برای نوشتن یک مطلب یا مقاله باارزش، فهرستی از منابعی که می‌خواهید استفاده کنید را تهیه نمایید. منابع می‌تواند شامل کتب مختلف، سایر مقالات هم حوزه، وبسایت‌های مفید و… باشد. ذکر منابع در انتهای مقاله طبق قوانین نوشتن مقاله بسیار مهم است و نباید آن را به هیچ عنوان فراموش کنید. هنگامی که فهرستی از منابع تهیه می‌کنید، می‌توانید عمیق‌تر به موضوع مقاله بپردازید. پس از تهیه فهرست منابع، یادداشت بردارید و طوفان فکری را مجددا انجام دهید.

نکته سوم: در مورد ساختار مقاله فکر کنید!

قبل از نوشتن مقاله، ابتدا به چیدمان ساختار مقاله بیندیشید. موضوعات و قسمت‌های اصلی مقاله را یادداشت نمایید. به طور کلی هر مقاله شامل سه جزء کلی است که عبارت است از:

  • مقدمه
  • بدنه مقاله
  • پایان و نتیجه‌گیری

برای نوشتن یک مطلب یا مقاله خوب، باید روی بدنه متمرکز باشید. شاید بگویید بدنه یک مقاله را باید از کجا شروع کنم؟ به چه موضوعات اصلی و فرعی در بدنه مقاله باید بپردازم؟ برای نوشتن یک مطلب در بدنه باید ابتدا به مواردی که پس از طوفان فکری نوشته‌اید، نگاه کنید. ساختار مقاله شما چیزی شبیه به داربست است. باید آجرها و بناها را با بهره از داربست روی هم سرهم کنید. بنابراین مطالب در بدنه را باید با توجه به ساختار مقاله خود بنویسید و در آخر محتوا را ببندید.

نکته چهارم: با مشکلات عمومی شروع کنید!

ابتدا برای نوشتن یک مقاله گسترده از مشکلات عمومی کوچکتر شروع کنید. این به خواننده فرصت می‌دهد تا ذهنش برای خواندن مقاله شما آماده شود. پس از طرح سوالاتی درباره مشکلات عمومی حال موضوع را گسترش دهید و دقیق‌تر به جنبه‌های مختلف موضوع بپردازید. با شروع از مشکلات عمومی و کوچکتر ساختن ساختار مقاله شما آسان‌تر خواهد شد. در حقیقت با طرح سوالات و مشکلات عمومی خواننده را در یک مسیر درست مطالعاتی قرار می‌دهید و حالا او می‌داند که موضوع چیست و قرار است درباره چه چیزی بخواند؟

نکته پنجم: زبان مناسب استفاده کنید!

از دامنه وسیعی از واژگان استفاده کنید. مراقب باشید از ساختار جملات بیش از حد پیچیده استفاده نکنید. خواننده ممکن است گمراه شود و از مطلب شما چیزی سر در نیاورد. به جای جملات و کلمات سنگین و به اصطلاح قلنبه و سنبله، از جملات واضح‌تر استفاده کنید. این بدان معنا نیست که همه جملات خود را باید بسیار ساده مطرح کنید. منظور از ساده‌نویسی انتخاب درست کلمات و واژگان در جایی مناسب است.

برای انتخاب یک واژه از خود بپرسید که آیا خواننده با مطالعه و خواندن این کلمه گمراه نمی‌شود؟ آیا این کلمه تنها کلمه‌ ساده و واژه درستی است که استفاده می‌کنید؟

نکته شماره ششم: خودتان را به جای خواننده بگذارید و برای او بنویسید!

تصر شخصی که برای او مقاله می‌نویسید به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست قرار بگیرید. البته به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل، استادتان مخاطب اصلی شماست. در مورد مقاله خود به عنوان پیامی برای مخاطبان بیشتر فکر کنید. ممکن است در یک بولتن یا یک مجله منتشر شود. به نوشتن یک مقاله به عنوان یک کاردستی فکر کنید. شما اینجا هستید تا بهترین شاهکار ممکن را در مورد یک موضوع خاص بنویسید. افرادی را تصور کنید که ممکن است به آن علاقه‌مند باشند. آنها را در حال قدردانی از کار شما مجسم کنید. این به شما انگیزه بیشتری می‌دهد.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، شما برای نوشتن یک مقاله پربار و فوق‌العاده جذاب باید ابتدا با طوفان فکر شروع کنید تا بدانید چه چیزی را می‌خواهید بنویسید و به استاد خود ارائه دهید. پس از طوفان فکری حتما باید ساختار اصلی مقاله را بنویسید و از لیست منابع خود شروع به نگارش مقاله کنید.

برای مشاوره دریافت ویزا، پذیرش و تحصیل در جمهوری چک و اسپانیا با مشاوران ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button