تمکن مالی تحصیل در نروژ

تمکن مالی تحصیل در نروژ


مقدمه

نروژ یکی از بهترین کشورها برای تحصیل، کار و زندگی است. به همین دلیل مورد علاقه و پسند بسیاری از دانشجویان است. یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای ورود به این کشور پیشرفته و زیبا، گرفتن ویزای تحصیلی نروژ است. گرفتن ویزای تحصیلی هر کشوری مقدمات و سختی‌هایی دارد که این روند در طی چند سال اخیر برای دانشجویان ایرانی سخت‌تر هم شده است. یکی از چالش‌های اخذ ویزای تحصیلی نروژ و یا هر کشور دیگری، ارائه‌ی گواهی تمکن مالی به سفارت آن کشور است. در این مقاله شما را با مفهوم تمکن مالی و شرایط ارائه‌ی این گواهی، جزئیات و ترفندهای فرستادن گواهی تمکن مالی تحصیل در نروژ آشنا می‌کنیم تا در این پروسه پیچیده کمتر خسته شوید و راحت‌تر وسریع‌تر به ویزای تحصیلی نروژ برسید.

گواهی تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی (Bank Statement)، به زبان ساده، موجودی حساب شماست. برای این‌که سفارت هر کشوری به شما اعتماد کند و ویزای آن کشور را به شما بدهد، باید موجودی حساب شما با توجه به قوانین مهاجرتی آن کشور، مبلغی مشخص باشد. فلسفه‌ی وجودی چنین قانونی این است که کشور مقصد اطمینان پیدا کند که شما در صورت ورود، تا مدتی (6 تا 12 ماه) بدون داشتن کار، درآمد و بورسیه و… می‌توانید از پس هزینه‌های شخصی خود برآیید و در کشور مقصد با مشکلی مواجه نخواهید شد. با توجه به میزان تورم، هزینه‌ها و سایر ملاحظات هر کشور، مبلغی را برای مهاجران تعیین می‌کند. این مبلغ معمولا برای یک سال در نظر گرفته می‌شود و با توجه به نوع ویزای شما (کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و…) متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی تمکن مالی

  • مدارک شناسایی
  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست گواهی تمکن مالی
  • قید شماره حساب دانشجو در فرم

نکاتی که در مرورد گواهی تمکن مالی تحصیل در نروژ باید بدانید

1. مبلغی که برای تمکن مالی تحصیل در نروژ در سایت‌های مختلف می‌بینید، حداقل مبلغ است که با توجه به هزینه‌های زندگی در نروژ برای یک سال دانشجو، تعیین شده است. بنابراین اگر شما از دانشگاه‌های خصوصی نروژ پذیرش گرفته باشید و مجبور به پرداخت شهریه باشید، مبلغ گواهی تمکن مالی شما بیشتر خواهد بود.

2. یادتان نرود که گواهی تمکن مالی بدون داشتن مکان و محل سکونت مشخص، به درد شما نخواهد خورد. شما باید مدارکی دال بر داشتن محل سکونت را به سفارت ارائه کنید. چون مبلغ تمکن مالی تحصیل در نروژ فقط برای هزینه‌های روزمره‌ی زندگی دانشجویی است و هزینه مسکن در این گواهی، در نظر گرفته نشده است.

3. حداقل مبلغی که در این مقاله به عنوان تمکن مالی تحصیل در نروژ خواهید دید، هر سال و یا شاید زودتر از یک سال تغییر می‌کند. به همین دلیل اگر قصد مهاجرت تحصیلی به نروژ را دارید، برای این‌که غافل‌گیر نشوید و یا برنامه‌هایتان با مشکل مواجه نشود، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات خود را‌ به‌روز نگه‌‌دارید.

4. یک نکته برای محکم‌کاری:

به هیچ عنوان تصور نکنید که با قرار‌دادن این مبلغ در حساب بانکی ایران خود، به عنوان تمکن مالی تحصیل در نروژ و ارائه‌ی مدارک آن، می‌توانید ویزا بگیرید. این پول حتما باید در یک حساب بانکی شما در کشور نروژ باشد.

5. اگر پولی که به عنوان تمکن مالی تحصیل در نروژ سپرده می‌کنید، کمی بیشتر از حداقل مبلغ مورد نیاز باشد، تاثیر مثبتی در روند اخذ ویزا دارد ولی اگر مبلغ هنگفتی را سپرده کنید، حتی ممکن است نتیجه‌ی عکس داشته باشد و سفارت به شما مشکوک شود.

6. گواهی تمکن مالی تحصیل این کشور باید به نام خودتان باشد.

7. فراموش نکنید که گردش حساب شما در این روند مهم است و نباید شبهه‌برانگیز باشد. پس با یک مشاور در این زمینه حتما مشورت کنید.

مبلغ تمکن مالی تحصیل در نروژ چه‌قدر باید باشد؟

حداقل تمکن مالی برای تحصیل در نروژ در سال 2021، 126357 کرون نروژی (12000 یورو) است.

آیا در صورت داشتن بورسیه، نیازی به ارائه گواهی تمکن مالی تحصیل در نروژ داریم؟

خیر. چیزی که برای سفارت مهم است این است که شما این مبلغ و یا مبلغ بیشتری را هنگام ورود به خاک نروژ داشته باشید تا مجبور به گرفتن پول از دولت نروژ نشوید. این مبلغ می‌تواند بورسیه یا گرنت شما باشد و یا تمکن مالی شخصی‌تان یا ترکیب این دو. بدین ترتیب اگر مبلغ بورسیه‌ی شما به حداقل مبلغ تمکن مالی نرسد، سفارت از شما می‌خواهد که مابه‌التفاوت آن را از طریق ارائه‌ی گواهی تمکن مالی جبران کنید. همچنین علاوه بر بورسیه، اگر شما قبل از ورود به نروژ برای کار دانشجویی اپلای کرده و پذیرفته شده باشید، ارائه‌ی مدارک کار دانشجویی و مبلغ حقوقتان هم می‌تواند کار همان گواهی تمکن مالی را انجام دهد.

برای اثبات تمکن مالی تحصیل در نروژ، چگونه حساب خود را تنظیم کنیم؟

شما باید مبلغ تعیین‌شده به عنوان تمکن مالی تحصیل در نروژ را به حسابی به نام خودتان در نروژ انتقال دهید. اما برای این کار، دو مشکل وجود دارد: 1. شما قبل از گرفتن پذیرش نمی‌توانید حساب بانکی در نروژ باز کنید و پول خود را به آن‌جا انتقال دهید. 2. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و دانشجویان ایرانی به دلیل نداشتن ID Number، نمی‌توانند قبل از گرفتن ویزای نروژ، حساب سپرده در این کشور داشته باشند. برای حل این مشکل ما به کمک شما می‌آییم و در سریع‌ترین زمان ممکن گواهی تمکن مالی را برایتان آماده می‌کنیم.

آیا پول تمکن مالی تحصیل در نروژ، بلوکه می‌شود؟

بلوکه‌شدن و عدم دسترسی به حساب در مورد تمکن مالی تحصیل این کشور وجود ندارد. اما برای اینکه کار شما بهتر پیش برود و با مشکل مواجه نشوید، بهتر است این حساب را از حداقل شش ماه قبل باز کنید؛ پول را آن‌جا سپرده کنید و تا زمان گرفتن ویزا و حتی مدتی بعد از آن، این پول را از حساب خارج نکنید.

آیا حتما خود دانشجو باید تمکن مالی داشته باشد؟

گرفتن ویزای تحصیلی نروژ سخت است و گاهی پیش می‌آید که حساب سپرده‌ی تمکن مالی تحصیل در نروژ دانشجویان به نام بستگان و یا شخص ثالثی است و به همین دلیل ویزای دانشجو ریجکت می‌شود(اما گاهی هم ممکن است دانشجو با حساب پدر یا مادر خود اقدام کند و پذیرفته شود. این موضوع کمی هم به شانس شما بستگی دارد). در صورت ریجکت‌شدن ویزا هم اگر پرونده شما بخواهد دوباره در دست بررسی قرار بگیرد، حداقل 2 ماه زمان می‌برد تا نتیجه‌ی نهایی اعلام شود و این پروسه‌ی طولانی اخذ ویزا، ممکن است پذیرش دانشگاهتان را با مشکل مواجه کند.

سخن پایانی

قطعا یکی از سخت‌ترین قدم‌ها در گرفتن ویزای یک کشور، ارائه‌ی گواهی تمکن مالی به سفارت آن کشور است. خصوصا در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات شدید قیمت ارز، این مشکل برای دانشجویان ایرانی دوچندان شده است. ما در این مقاله سعی کردیم راه‌کارهایی را به شما ارائه دهیم تا احتمال ریجکت‌شدن ویزای شما را کاهش دهیم. یادتان نرود که داشتن تمکن مالی به اندازه‌ی داشتن مهارت زبان و صلاحیت علمی در روند اپلای مهم است. پس آن را حسابی جدی بگیرید و از همین الان راهی برای تامین آن بیندیشید.

4 دیدگاه دربارهٔ «تمکن مالی تحصیل در نروژ»

  1. سلام به ارز دولتی کرون یعنی حدود 50تا 60میلیون تمکن لازمه؟چون تو سایت بانک مرکزی کرون دولتی رو نوشته 486تومن کرون دولتی

  2. شکراللله جوادی

    شما در قسمت متن تذکر دادید که گرفتن ویزا برای ایرانیان سخت تر است، لطفا توضیح بدهید که چرا سخت تر است؟ آیا برای ملیت های دیگر آسانتر است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button