تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی

تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی

مقدمه

فردی را در نظر بگیرید که قصد مهاجرت تحصیلی به یکی از کشورهای اروپایی دارد. فرض کنید که موقعیت و شرایط و خواسته‌هایش از مهاجرت به این صورت است:

  • تصمیم دارد در کشوری ارزان درس بخواند.
  • به دنبال دانشگاه خوب و معتبر است.
  • زبان انگلیسی‌اش خوب نیست و از طرفی دوست دارد به زبان خود آن کشور درس بخواند که بعد از فارغ‌التحصیلی راحت‌تر بتواند در آن کشور زندگی و کار کند. به همین دلیل قصد دارد کشوری را انتخاب کند که زبانش آسان باشد و طی چند ماه بتواند آن را یاد بگیرد.
  • حتما بورسیه می‌خواهد.
  • دانشجوی ایرانی در آن کشور زیاد باشد.
  • آب و هوا واقعا برای این فرد مهم است. در کشورهای سرد، با آب و هوای برفی و بارانی، افسرده می‌شود و به دنبال کشوری است که آب و هوای معتدل و شبیه به ایران داشته باشد.

شما اگر به جای این فرد باشید یا شرایطی شبیه به او داشته باشید، چه می‌کنید؟ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر این شرایط را دارید و یا خواسته‌هایتان از مهاجرت به این شکل است، ایتالیا را انتخاب کنید. تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی برای شما یکی از بهترین گزینه‌هاست. چرا؟ این مقاله را تا انتها بخوانید تا جواب سوالتان را بگیرید.

آنچه پیش از اقدام به تحصیل به ایتالیا به زبان ایتالیایی باید در مورد آن بدانید

جفرافیا و آب و هوا:

ایتالیا از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین کشورها در اروپا به خصوص برای ما ایرانیان است. آب و هوای مدیترانه‌ای که در پاییز و بهار کمی بارانی و در تابستان گرم است و زمستان‌های معتدل و ملایمی هم دارد. وجود رشته کوه‌های آلپ و هم‌مرزی با فرانسه و سوییس، ایتالیا را به یکی از بهترین کشورها برای گردش و تفریح تبدیل کرده است.

اقتصاد:

کشور ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم از یک کشور با اقتصاد کشاورزی، تبدیل به کشوری صنعتی شد. امروزه هم علی‌رغم بحران‌ها و رکود اقتصادی، جزو 8 کشور صنعتی مهم دنیاست. البته از نظر منابع طبیعی به غیر از مقادیری ذخایر گاز، ایتالیا چیز زیادی ندارد و مواد اولیه مورد نیاز صنعتش را با واردات تامین می‌کند. مهم‌ترین صنایع و تولیدات ایتالیا عبارتند از: ماشین آلات، خودرو و موتور و وسایل نقلیه، محصولات شیمیایی، محصولات بهداشتی و آرایشی و دارو، پوشاک و نساجی، محصولات برقی.

واحد پول این کشور یورو است. ایتالیا از سال 1996 تا 1999 رشد اقتصادی خوبی داشت. این کشور هنوز هم در مسیر رشد است؛ هر چند که در بین کشورهای صنعتی دنیا، پایین‌ترین میزان رشد را دارد. اما امروزه با رونق‌گرفتن بخش خصوصی و وجود شرکت‌های کوچک خانوادگی که صنایع کوچک را می‌گردانند، ایتالیا رشد چشم‌گیری پیدا کرده است . این کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا و سازمان کشورهای توسعه‌یافته (OECD) است.

اجتماع و فرهنگ:

ایتالیا کشوری پرجمعیت است. حدود 60 میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کنند. اما هرگز تصور نکنید که این جمعیت باعث افت کیفیت زندگی در ایتالیا شده است. اکثر مردم این کشور باسوادند و زندگی شاد و تفریحات جمعی و فردی زیادی دارند. ایتالیایی‌ها مردمی خون‌گرم و خوش‌مشرب هستند که از حضور خارجی‌ها در کشورشان استقبال می‌کنند. میانگین سنی و امید به زندگی در ایتالیا بین 80 تا 85 سال است. این به این معناست که هم سیستم درمانی و هم سبک زندگی در این کشور عالی است.

نیازی نیست که در مورد فرهنگ در ایتالیا صحبت کنیم. بیش از نیمی از میراث فرهنگی دنیا در این کشور قرار گرفته است. ایتالیا تاریخ زنده‌ی کل اروپاست. رم، میلان، ونیز، ناپل و… شهرهایی هستند که هر سال جهانگردان زیادی را به سمت خود می‌خوانند. موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و موسیقی، کلیساها، گالری‌ها در کنار کشوری کوچک به نام واتیکان در دل ایتالیا، همه و همه جزو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مفاخر فرهنگی و هنری ایتالیا و جهان هستند.

چرا تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی را انتخاب کنیم؟

تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی در مقایسه با انتخاب دیگر کشورهای اروپایی، مزایای بیشتری دارد. این جدول را ببینید:

هزینه کلی زندگیآلمانفرانسههلندنروژفنلاندایتالیا
750-1100 یورو در ماه700-1000 (1800 یورو در پاریس)800-1200 یورو2000 یورو1800-2000 یورو700-900 یورو
هزینه تحصیل300-450 یورو در سال170-400 یورو6000-20000 یورورایگان7000-19000 یورو2000-3000 یورو

 با مقایسه این هزینه‌ها ممکن است شما تصور کنید که مثلا تحصیل در نروژ بهتر از بقیه گزینه‌هاست. چون تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است. اما هزینه‌های زندگی در این کشور واقعا بالاست. نروژ گران‌ترین کشور اروپایی است. همچنین بورسیه تحصیلی هم در این کشور برای خارجی‌ها کم است.

یا مثلا ممکن است با دیدن هزینه‌های تحصیل و زندگی آلمان و فرانسه، تحصیل در این کشورها را انتخاب کنید. باید به شما بگوییم که تحصیل در این کشورها هم واقعا به‌صرفه است. هم هزینه‌‌ی زندگی پایین است و هم دانشگاه‌های بسیار خوبی در این کشورها وجود دارد. اما یک نکته وجود دارد که باعث می‌شود دانشجویان تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی را انتخاب کنند؛ یادگیری زبان ایتالیایی به مراتب آسان‌تر از یادگیری زبان فرانسوی و آلمانی است.

نظام آموزشی ایتالیا

چرا نظام آموزشی ایتالیا یکی از بهترین نظام‌های آموزشی دنیاست؟

  • رنکینگ بالای جهانی دانشگاه‌ها
  • ارتباط دانشگاه‌های ایتالیا با دانشگاه‌های مهم دنیا در کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی و تبادل دانشجو
  • وجود تعداد زیاد دانشگاه‌های خوب و ممتاز
  • استانداردهای آموزشی بالا
  • حضور اساتید بزرگ جهان در بعضی رشته‌های خاص مثل رشته‌های هنری
  • وجود قدیمی‌ترین دانشگاه جهان (دانشگاه بولونیا) در ایتالیا، نشان‌دهنده اهمیت و قدمت نظام آموزشی در این کشور است.

این عوامل، نظام آموزشی دانشگاه‌های ایتالیا را به یکی از بهترین نظام‌های دانشگاهی جهان تبدیل کرده است.

گام به گام تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی:

1. انتخاب رشته و دانشگاه 2. استعلام شرایط لازم برای تحصیل در ایتالیا 3. مهارت زبانی مورد نیاز 4. ارسال درخواست 5. گرفتن نامه پذیرش 6. گرفتن بیمه درمانی 7. آماده‌کردن منابع مالی 8. گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا

گام اول: انتخاب رشته و دانشگاه

پرطرفدارترین رشته‌ها در ایتالیا

  1. هنرهای زیبا
  2. طراحی
  3. معماری
  4. فلسفه
  5. مدیریت
  6. تجارت
  7. اقتصاد
  8. حقوق و روابط بین‌الملل
  9. مطالعات فرهنگی
  10. علوم اجتماعی
  11. جهانگردی
  12. آموزش
  13. علوم پایه
  14. رشته‌های فنی و مهندسی

10 دانشگاه برتر ایتالیا

THE2021نام دانشگاه
167دانشگاه بولونیا
170مدرسه مطالعات عالی سنت آنا
181مدرسه نرمال عالی پیزا
201-250دانشگاه رم ساپینزا
251-300دانشگاه پادوا
251-300دانشگاه سن رافائل ویتا سالوته
301-350دانشگاه ترنتو
351-400دانشگاه میلان
351-400دانشگاه میلان بیکوکا
351-400دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

گام دوم: استعلام شرایط لازم برای تحصیل

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

  • مدارک تحصیلی مقطع قبلی
  • رزومه، مقاله (برای مقطع دکترا) یا پورتفولیو (مختص رشته‌های هنری)
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه (برای مقطع دکترا)
  • پروپوزال قوی (برای مقطع دکترا)
  • مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • پاسپورت معتبر
  • هزینه سفارت
  • ارائه منابع مالی (تمکن مالی، بورسیه و…)

شرایط:

  • داشتن بالای 18 سال سن
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • اجازه‌ی ورود به خاک ایتالیا

گام سوم: مهارت زبانی لازم برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی

ارائه مدرک زبان ایتالیایی CILS یا CELI حداقل تا سطح B2 برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی ضروری است.

گام چهارم: ارسال درخواست

ددلاین‌های تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی

ددلاین اپلای برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی با توجه به رشته و دانشگاه متفاوت است. بیشتر دانشگاه‌ها سپتامبر یا اکتبر و بعضی از دانشگاه‌ها در ژانویه اقدام به پذیرش می‌کنند.

گام پنجم: گرفتن نامه پذیرش

بعد از ارسال درخواست، منتظر می‌مانید تا دانشگاه درخواست پذیرش شما را قبول کنید و نامه‌ی پذیرش را برایتان صادر کند.

گام ششم: گرفتن بیمه درمانی

به طور کلی بیمه‌های دانشجویی در ایتالیا از 90 تا 150 یورویی هستند و کارهای درمانی عمومی و تخصصی را پوشش می‌دهند، ولی معمولا دارو را دربرنمی‌گیرند. برای ثبت نام بیمه‌های دانشجویی باید در ماه سپتامبر هر سال اقدام کنید.

گام هفتم: آماده‌کردن منابع مالی

تمکن مالی لازم برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی

گواهی تمکن مالی شما برای تحصیل در ایتالیا با توجه به مقطع تحصیلی شما یا دانشگاهی که پذیرفته می‌شوید، متفاوت است ولی به طور کلی بین 6500 تا 8500 یورو، مبلغ تمکن مالی شما برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی و در دانشگاه‌های دولتی است.

بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی

برای اطلاع بهتر و دقیق‌تر از بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی، به مقاله «بورسیه تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید. ولی اگر بخواهیم شما را به طور خلاصه با چند بورسیه مهم تحصیلی ایتالیا آشنا کنیم، باید بگوییم بورسیه تحصیلی ایتالیا به دو نوع بورسیه دانشگاهی و بورسیه استاتی تقسیم می‌شود:

1. بورسیه دانشگاهی: بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا هرسال بورسیه‌های خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرند. مثل دانشگاه پلی‌تکنیک میلان با بورسیه‌های پلاتینیوم، گلد و سیلور که شهریه را پوشش می‌دهند و هزینه‌های زندگی دانشجویان را در نظر می‌گیرند؛ یا دانشگاه بولونیا با بورسیه‌های اکشن و دانشگاه پادوا با بورسیه‌های 8000  و 11000 یورویی برای دانشجویان خارجی.

2. بورسیه استانی: این بورسیه از طرف دولت و استانی که شما در آن‌جا تحصیل می‌کنید به شما داده می‌شود. شانس شما برای گرفتن این بورسیه زیاد است، چون معمولا با شرایط دانشجویان ایرانی هم‌خوانی دارد. برای دیدن شرایط این بورسیه هم به مقاله «بورسیه تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

هزینه زندگی و تحصیل در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا بین 700 تا 900 یورو در ماه است که در شهرهای گران‌تر مثل میلان و رم ممکن است به 1100 یورو برسد. هزینه‌ی مسکن هم برای دانشجویان، حداقل 300 یورو در ماه است. در شهرهای ارزان‌تر مثل پادوا، پیزا، بولونیا و… نیز هزینه‌ی زندگی ممکن است بین 550 تا 750 یورو در ماه باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا برای دانشجویان ایتالیایی و خارجی تفاوتی ندارد. یعنی شما می‌توانید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی درس بخوانید و از نظر شهریه وضعیت شما فرقی نخواهد کرد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کمتر از 4000 یورو در سال است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ممکن است از 16000 یورو تا 35000 یورو در سال متغیر باشد.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله «هزینه تحصیل در ایتالیا» مراجعه کنید.

میانگین درآمد و شرایط کار حین تحصیل در ایتالیا

ایتالیا به شما اجازه می‌دهد که از 10 تا 30 ساعت در مقاطع مختلف تحصیلی، کار کنید و حدودا ساعتی 10 یورو از این کار‌های دانشجویی درآمد کسب کنید.

مزیت تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی این است که شما با دانستن زبان ایتالیایی راحت‌تر می‌توانید کار پیدا کنید. پیدا کردن کار در ایتالیا سخت‌تر از کشورهای دیگر است. چون بیشتر کارهای دانشجویی را دانشجویان ایتالیایی می‌گیرند. برای همین اگر زبان ایتالیایی بدانید، برگ برنده‌ای است که می‌توانید کارهایی مثل کار در کافه و رستوران پیدا کنید.

یادتان نرود که هرچه مهارت‌های شما بیشتر باشد، شانس بیشتری هم در پیداکردن کار خواهید داشت. کارهایی مثل عکاسی، تولید محتوا، مهارت انجام کارهای گرافیکی، طراحی و حتی مهارت کار با آفیس و … می‌توانند در پیدا کردن کارهای فریلنسری به شما کمک کنند. کارهایی مثل نگه‌داری و پرستاری از بچه و یا دلیوری و پیک هم دیگر شغل‌هایی هستند که دانشجویان خارجی می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند.

میانگین درآمد مشاغل مختلف در ایتالیا حدود 1300 یورو در ماه است. اما این مبلغ ممکن است با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت باشد.

گام هشتم: گرفتن ویزای دانشجویی

گرفتن ویزای دانشجویی چقدر طول می‌کشد؟

این پروسه حداقل سه ماه طول می‌کشد. سعی کنید مدارکتان را از قبل آماده داشته باشید تا روند اخذ ویزا سریع‌تر انجام شود.

برای گرفتن ویزای تحصیلی نوع D ایتالیا (بلندمدت) مدارک زیر لازم است:

  • پرداخت مبلغ سفارت (50 یورو)
  • نامه‌ی پذیرش دانشگاه
  • ارائه منابع مالی (تمکن مالی، بورسیه و …)
  • ارائه مدارکی دال بر داشتن محل اقامت
  • بیمه
  • بلیت
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی و شناسنامه

اولین اقداماتی که متقاضی ویزای تحصیلی ایتالیا بعد از ورود به این کشور باید انجام دهد

  • گرفتن کارت پرمسو یا اقامت
  • انجام کارهای مربوط به بیمه
  • گرفتن سیم‌کارت
  • گرفتن کارت دانشجویی برای غذا و تخفیف‌های حمل و نقل عمومی و …

شرایط کار پس از تحصیل در ایتالیا و اقامت دائم

یادتان نرود که شما فقط در صورتی می‌توانید برای اقامت دائم ایتالیا اقدام کنید که دانشجوی دکترا یا حداقل سال دوم کارشناسی ارشد باشید. پس از پایان تحصیل شما اجازه دارید تا 12 ماه در ایتالیا به صورت موقت بمانید تا برای خود شغلی پیدا کنید. همان طور که می‌دانید، شرط اصلی گرفتن اقامت یک کشور، داشتن شغل است. شغل شما باید دائمی باشد تا مالیات به آن تعلق بگیرد. خوشبختانه قوانین ایتالیا به شما این امکان را می‌دهد که برای کارآموزی یک ساله نیز اقدام کنید. برای پیدا کردن کار در ایتالیا شما باید ابتدا کارت پرمسو دریافت کنید(Permesso di Lavoro). در نهایت گرفتن اقامت دائم ایتالیا پس از 5 سال کار کردن در این کشور امکان‌پذیر است.

سوالات متداول

1. شرایط اخذ ویزای همراه ایتالیا چیست؟

برای گرفتن ویزای همراه، حداقل باید 3 ماه از تاریخ ورود شما به ایتالیا بگذرد. بعد از این تاریخ با ارائه‌ی مدارک زیر می‌توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید. ارائه‌ی مدارکی مثل تمکن مالی 6000 یورویی به اضافه نصف این مبلغ به ازای هر عضو خانواده، سند ازدواج و شناسنامه‌ها، سند خانه با متراژ مناسب، رسید پرداخت هزینه‌های سفارت، ارائه کارت پرمسو خود شما، رضایت‌نامه همسر و… الزامی است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «ویزای تحصیلی ایتالیا» مراجعه کنید.

2. آیا سن و گپ تحصیلی شما در پذیرشتان و تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی تاثیر دارد؟

خیر. شما حتی در 35 سالگی هم می‌توانید برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی در مقطع لیسانس اقدام کنید، مگر اینکه رشته‌ی شما شرط سنی داشته باشد. در مورد گپ تحصیلی  نیز اگر رزومه‌ی قوی‌ای داشته باشید، از نظر دانشگاه با مشکلی مواجه نخواهید شد؛ فقط ممکن است سن و گپ تحصیلی برای گرفتن ویزا کمی شما را با دردسر مواجه کند. همچنین گرفتن بورسیه‌های خوب دانشگاهی در سنین بالا و بعد هم پیداکردن کار، کمی مشکل است. در کل درست است که شما با سن بیشتر هم می‌توانید برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی اقدام کنید، ولی یادتان باشد که شما با دانشجویان جوان و ممتاز در گرفتن بورسیه و کار رقابت می‌کنید و آن‌ها شانس بیشتری دارند.

3. آیا می‌توان هم‌زمان بورسیه استانی و دانشگاهی را حین تحصیل در ایتالیا دریافت کرد؟

 خیر. شما فقط می‌توانید از یکی از این بورسیه‌ها برخوردار شوید.

4. آیا بدون داشتن مدرک زبان، می‌توان برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی اقدام کرد؟

ممکن است برای تحصیل در بعضی از رشته‌ها و در مقطع لیسانس، دانشگاه شما از شما مدرک زبان ایتالیایی نخواهد. ولی سفارت حتما از شما مدرک زبان می‌خواهد. همچنین ارائه‌ی مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی در مقاطع ارشد و دکترا و برای همه‌ی رشته‌ها ضروری است.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button