مزایا و معایب تحصیل در نروژ

مزایا و معایب تحصیل در نروژ

مقدمه

مهاجرت تحصیلی در بیشتر مواقع باعث رشد و پیشرفت افراد  است. ولی این موضوع بستگی به انتخاب‌های شما هم دارد. این‌که کدام کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنید می‌تواند آینده‌ی شغلی و تحصیلی شما را تضمین کند و یا از طرف دیگر باعث شود که شما از مهاجرت و تحصیل فراری شوید تا جایی که مجبور باشید ناامیدانه به کشور خود برگردید و پروژه‌ی مهاجرت تحصیلی برای همیشه در ذهنتان یک تجربه‌ی تلخ باقی بماند. برای اینکه اتفاق دوم در زندگی تحصیلی‌تان نیفتد، باید قبل از اقدام به گرفتن پذیرش از یک دانشگاه در مورد همه‌ی ویژگی‌های آن دانشگاه و آن کشور، اطلاعات کافی و کامل کسب کنید. در این مقاله ما در مورد مزایا و معایب تحصیل در نروژ با شما حرف می‌زنیم تا اگر شما هم علاقه‌مند به تحصیل در این کشور هستید، با چشم باز بتوانید انتخاب کنید.

اقتصاد نروژ

پادشاهی نروژ یک پادشاهی مستقل در بخش غربی شبه‌جزیره‌ی اسکاندیناوی و مجمع‌الجزایر سوالبارد است. این کشور از سمت شرق، هم‌مرز با سوئد و از سمت شمال شرق هم‌مرز با فنلاند و روسیه است. جمعیت نروژ چیزی بیش از 5،000،000 نفر است و واحد پول آن کرون نروژی است که هر کرون نروژی معادل 0.10 یورو است.

کشور نروژ جزو اتحادیه‌ی اروپا نیست ولی اقتصاد نروژ را می‌توان در ردیف باثبات‌ترین اقتصادهای دنیا قرار داد. از زمان انقلاب صنعتی تا امروز سعی دولتمردان این کشور، تثبیت وضعیت اقتصادی و جلوگیری از تورم بوده است که واقعا هم دولت نروژ در این مسیر، موفق عمل کرده است. عمده منابعی که اقتصاد نروژ را تامین می‌کنند و در واقع پایه‌های اقتصادی این کشور هستند، به صورت زیر است:

انرژی (نفت و گاز): کشور نروژ یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی‌های نفت و گاز را در خود جا داده است. منبع نفت دریای شمال تا پیش از دهه‌ی 1960 میلادی کشف نشده بود. نروژ هم تا قبل از آن از این منابع بی‌بهره بود. از 1965 به بعد یک سکوی نفتی در دریای شمال کشف شد اما دولت نروژ اجازه‌ی استخراج تمام و کمال را به بخش خصوصی نداد. این یعنی نروژ از همان ابتدا سیستم کشورهای نفت‌خیزی مثل ایران و ونزوئلا را در پیش نگرفت و همین باعث موفقیتش در عرصه‌های اقتصادی شده است. اما به طور کلی یک چهارم از تولید ناخالص داخلی این کشور بر عهده‌ی صنایع پتروشیمی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین منبع درآمدی و اقتصادی کشور نروژ اگر نفت نیست، پس چیست؟

ماهی سالمون: منابع آب شیرین یکی از نعمت‌های اقتصادی این کشور است. صید ماهی و ماهیگیری همیشه اصلی‌ترین چرخ اقتصاد نروژ بوده است. حتی پس از کشف سکوهای نفتی هم نروژ این بخش از اقتصاد خود را تعطیل نکرد و با قدرت آن را ادامه داد. هنوز هم صید و فروش ماهی سالمون اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش اقتصاد نروژ را تامین می‌کند.

صنایع کشتی‌سازی: این صنعت هم به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور نروژ و وجود منابع فراوان آبی یکی از صنایع پررونق در این کشور است.

مزایای تحصیل در نروژ

1. تحصیل رایگان:

سیستم آموزشی نروژ منحصربه‌فرد است. از ابتدای تحصیل در مقطع ابتدایی تا پایان دانشگاه، دولت وظیفه آموزش رایگان افراد را بر عهده دارد. اما چیزی که نروژ را منحصربه‌فرد می‌کند این است که این آموزش رایگان برای همه‌ی مردم دنیاست. شما به عنوان یک دانشجوی خارجی می‌توانید از لیسانس تا دکترا را در دانشگاه‌های دولتی نروژ به صورت رایگان بخوانید و فقط چیزی حدود 50 تا 60 یورو در ابتدای سال تحصیلی بابت هزینه‌های کارت دانشجویی، ثبت نام و… بپردازید. از این نظر نروژ واقعا برای تحصیل فوق‌العاده است و تقریبا هیچ کشوری در دنیا چنین ویژگی‌ای ندارد.

2. دانشگاه‌های معتبر:

تعداد دانشگاه‌های نروژ کم است. اما همین تعداد کم هم معتبر و معروف‌اند. در زیر فهرست بهترین دانشگاه‌های نروژ را به همراه رتبه‌ی جهانی آن‌ها می‌توانید ببینید:


دانشگاه                                رتبه
رتبه‌بندی THEرتبه‌بندی SHANGHAIرتبه‌بندی QS
University of Oslo13160113
University of Bergen201301194
Norwegian University of Science and Technology401101360
UiT The Arctic University of Norway401501416
Norwegian University of Life Science501601 

البته دانشگاه استاوانگر (Stavanger)، دانشگاه Agder، دانشگاه جنوب شرقی نروژ (University of South-Eastern Norway) هم جزو دانشگاه‌های خوب نروژ هستند، هرچند اسمشان در رتبه‌بندی امسال ذکر نشده است.

3. اقتصاد قوی:

همان طور که گفتیم کشور نروژ در زمینه‌ی اقتصاد پایدار و باثبات یکی از الگوهای جهان حتی در بین کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته است. نروژ منابع انرژی و نفت و گاز خود را هدر نمی‌دهد و سعی کرده است با ایجاد صنایع پتروشیمی درصدی از اقتصاد کشورش را رونق ببخشد و کارآفرینی کند. مهندسان زیادی از سراسر دنیا برای کار در حوزه‌ی پتروشیمی و انرژی وارد نروژ می‌شوند. همچنین اقتصاد مبتنی بر سایر صنایع مرتبط با آب شیرین و ماهیگیری نیز در نروژ بسیار پررونق است. تکیه بر منابع طبیعی و استفاده بهینه از آن در راستای منافع اقتصادی به اضافه‌ی سیاست‌های دولت جهت رفاه اجتماعی، نروژ را به یکی از بهترین کشورها برای کار تبدیل کرده است. شما در نروژ اضطراب تورم و بی‌ثباتی اقتصادی و از دست رفتن یک‌شبه سرمایه و… را هرگز تجربه نخواهید کرد.

4. شرایط اجتماعی و سیاسی مناسب:

براساس شاخص‌های مردم‌سالاری، کشور نروژ یکی از بهترین کشورها در زمینه‌ی دموکراسی و حاکمیت قانون و تساوی حقوق افراد است. نروژ در زمینه‌ی فاکتورهایی مثل شادی و میزان رضایت‌مندی مردم یا شاخص‌هایی مثل آزادی، صلح‌طلبی و … همیشه در ردیف بهترین‌ها قرار دارد. این ویژگی برای زندگی در یک کشور واقعا مهم است، چون ممکن است بعد از پایان تحصیل در این کشور ماندگار شوید. بنابراین مهم است که به عنوان یک مهاجر و خارجی از حقوق برابر و سیستم قضایی سالم بهره‌مند باشید.

5. امکان گرفتن اقامت دائم:

نروژ به همه‌ی خارجی‌ها بعد از سه سال کار ثابت و پرداخت مالیات، اقامت دائم می‌دهد. از آنجایی که این کشور بسیار کم‌جمعیت است، پروسه‌ی اخذ اقامت دائم آن هم آسان‌تر است و در کل کشور نروژ به خاطر سیاست‌هایش از حضور مهاجران تحصیل‌کرده و منابع انسانی متخصص و ماهر استقبال می‌کند. اگر شما در نروژ دانشجوی دکتری باشید، بعد از اتمام تحصیل، اقامت دائم نروژ را بی‌دردسر می‌گیرید. چون فاند دانشجوی دکتری در حکم حقوق یک کارمند است و دانشجوی دکتری در بیشتر دانشگاه‌های دنیا، شاغل محسوب می‌شود. پس در بین مزایا و معایب تحصیل در نروژ این نکته را هم در نظر داشته باشید.

6. وجود فرصت‌های شغلی:

همان طور که در بالا هم اشاره شد، جمعیت کم نروژ باعث شده است که فرصت‌های شغلی خوبی در اختیار نیروهای متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار بگیرد. هر چند مساله‌ی کار و شغل در یک کشور دیگر همیشه چالش‌برانگیز است. پیدا کردن کار در نروژ هم تخصص‌های زیادی نیاز دارد، از جمله اینکه شما برای وصل‌شدن به بازار کار و صنعت، باید دانشجوی نمونه‌ای باشید. اما به طور کلی چالش پیدا کردن کار در نروژ در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار کمتر است وشما راحت‌تر می‌توانید کار پیدا کنید.

7. اجازه‌ی کار دانشجویی:

در بعضی از کشورهای اروپایی دانشجویان خارجی اجازه‌ی کار حین تحصیل را ندارند. اما نروژ به دانشجویان خارجی هم اجازه کار پاره‌وقت را تا سقف 20 ساعت در هفته می‌دهد. کافی است شما از دانشگاه معرفی‌نامه‌ای بگیرید و با هماهنگی اداره‌ی امور مهاجران، وارد بازار کار شوید. درآمد کار دانشجویی در نروژ به صورت عادی حدود 10 یورو در ساعت است.

8. بهداشت و درمان:

طبق رتبه‌بندی سازمان بهداشت جهانی، نروژ جزو 15 کشور برتر دنیا در زمینه‌ی بهداشت و درمان است. این کشور در حال حاضر رتبه‌ی 11ام را در این زمینه دارد. یعنی نروژ در این زمینه از کشوری مثل امریکا هم وضعیت بهتری دارد. میانگین امید به زندگی مردان نروژی حدود 76 و زنان نروژی 82 سال است. خدمات بهداشتی و درمانی برای دانشجویان خارجی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای صورت می‌گیرد، به جز هزینه‌ی داندان‌پزشکی که بر عهده‌ی خودتان است. در کل شما بعد از گرفتن ویزای تحصیلی نروژ این شانس را پیدا می‌کنید که بلافاصله اسمتان در سیستم بیمه و درمان این کشور ثبت شود. از این نظر، در بین مزایا و معایب تحصیل در نروژ، این گزینه واقعا نعمت بزرگی است.

9. تمیزی فضاهای شهری و حفظ منابع طبیعی:

دولت و مردم نروژ با همکاری هم، سال‌هاست که این کشور را از آلودگی حفظ کرده‌اند. فضاهای شهری و خیابان‌های نروژ کاملا تمیز و پاکیزه است. جلوی بیشتر خانه‌ها یک فضای سبز کوچک می‌بینید. سیستم بازیافت زباله سال‌هاست در نروژ راه‌اندازی شده است و دولت نروژ و مردم در حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از آلودگی دریاها، هوا و… می‌کوشند.

10. دستمزدهای خوب:

دولت نروژ با سیستمی به نام سیستم جبرانی دستمزد، حقوق و درآمد مردم را تا حد قابل‌قبولی حفظ کرده است. هرچند هزینه‌ها در نروژ بالاست، اما همیشه مطمئن هستید که در این کشور فقیر نخواهید شد. یک دلیلش همان اقتصاد پایدار است و دلیل دیگر، دستمزد و درآمد خوب و مناسب است. در بین مزایا و معایب تحصیل در نروژ، این نکته واقعا اهمیت دارد. خصوصا برای جوانان ایرانی که علاوه بر مساله‌ی تحصیل با دغدغه‌ی شغل مهاجرت می‌کنند تا درآمد مناسبی داشته باشند.

11. سیستم حمل و نقل خوب:

سیستم حمل و نقل عمومی در نروژ به خاطر جمعیت کمی که دارد عالی است. حمل و نقل عمومی در اسلو حتی از بریتانیا هم بهتر است. قطار و مترو به راحتی و باسرعت در بین شهرها جابه‌جا می‌شوند و شما در کمترین زمان می‌توانید از یک شهر نروژ به شهر دیگری بروید.

معایب تحصیل در نروژ

1. کمبود بورسیه تحصیلی:

وجود دانشگاه‌های رایگان در نروژ باعث شده است که دانشجویان از نعمت بورسیه محروم شوند. تعداد بورسیه‌هایی که سالانه برای دانشجویان خارجی و خصوصا خاورمیانه‌ای در نظر گرفته می‌شود، کم است. از بین همه مزایا و معایب تحصیل در نروژ، این گزینه به نظر یک عیب بزرگ است. اما نگران‌کننده نیست. چون شما همیشه امکان پیدا کردن کار را در نروژ دارید.

2. هزینه‌های بالای زندگی:

نروژ واقعا کشور گرانی است. هزینه‌ی زندگی یک دانشجو در اسلو، پایتخت این کشور، 1800 تا 2000 یورو در ماه است. مواد غذایی، خانه و مسکن، هزینه رفت و آمد و… در نروژ گران است. شما اگر بخواهید یک اتاق دانشجویی یک‌نفره در مرکز شهر بگیرید، باید حدود 970 یورو در ماه اجاره بدهید. هزینه خورد و خوراک در نروژ گاهی نیز ممکن است تا 400 یورو در ماه هم باشد که مبلغ زیادی است. نه تنها برای دانشجویان خارجی، بلکه برای خود نروژي‌ها هم این هزینه‌ها بالاست و نروژ در کل اروپا به عنوان کشوری گران و پرهزینه شناخته می‌شود و در کل این گزینه یک عیب بزرگ در بین مزایا و معایب تحصیل در نروژ محسوب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «هزینه تحصیل در نروژ» مراجعه کنید.

3. کمبود رشته‌ها و درس‌های انگلیسی‌زبان:

تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ ممکن است. ولی رشته‌ها و درس‌هایی که در دانشگاه‌های نروژ به زبان انگلیسی برای مقاطع مختلف ارائه می‌شوند به نسبت دیگر دانشگاه‌های اروپایی کمتر است و این موضوع کار را برای دانشجویان خارجی مسلط به زبان انگلیسی سخت می‌کند.

4. کمبود دانشگاه‌های خوب:

تعداد دانشگاه‌های دولتی و خصوصی نروژ مجموعا به عدد 40 می‌رسد. به غیر از آن چند دانشگاهی که در بالا معرفی کردیم که در دنیا مطرح‌اند، دانشگاه خوبی در نروژ نمی‌توان پیدا کرد. بیشتر دانشگاه‌های خصوصی نروژ هم اسم و رسم چندانی ندارند. در نتیجه اگر شما شانسی نداشته باشید که از دانشگاه‌های برتر نروژ پذیرش بگیرید، گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های دیگر نروژ چندان چنگی به دل نمی‌زند. از طرفی ممکن است در پیدا کردن رشته‌ی مورد علاقه‌تان هم محدود شوید. اگر این تعداد دانشگاه را در نروژ با تعداد دانشگاه‌های سایر کشورهای اروپایی مقایسه کنیم، این نکته به عنوان یک عیب برای تحصیل در نروژ شناخته می‌شود.

5. مالیات:

دولت نروژ، سعی در ایجاد برابری در زمینه‌ی مالی و اقتصادی در نروژ دارد. به همین دلیل، مالیات‌ها در نروژ بسیار سنگین است. حدود 30 درصد از حقوق افراد، برای مالیات هزینه می‌شود که رقم بالایی است.

6. کار به زبان نروژی:

درست است که نروژی‌ها از صحبت‌کردن به زبان انگلیسی و با خارجی‌ها استقبال می‌کنند، اما نباید فراموش کرد که شما در این کشور مثل بسیاری از کشورهای دنیا، برای اینکه بتوانید وارد بازار کار شوید و کاری با وجهه‌ی اجتماعی بالا پیدا کنید، ناچارید زبان نروژی را یاد بگیرید. کار با زبان انگلیسی در دوره‌ی دانشجویی نهایتا می‌تواند کاری در رستوران یا کافه‌های نروژ باشد. لزوم یادگیری زبان نروژی برای کار و حتی گاهی تحصیل، یکی از معایب تحصیل در نروژ است.

7. آب و هوا:

زندگی در کشوری که بیشتر روزهای سال پوشیده از برف است و یا روزهای طولانی نور خورشید را نمی‌بینید، نه تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای بسیاری از مردم جهان، فرسایشی و کسل‌کننده است. در دسامبر گاه تا 18 ساعت هوا تاریک است. بادهایی که در نروژ می‌وزد گاهی 110 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند. در کل طبیعت نروژ خشن، سخت و رام‌نشدنی است و این موضوع برای زندگی بلندمدت در این کشور می‌تواند تبدیل به معضلی بزرگ برایتان شود.

8. سیستم پستی:

نروژ را کوه‌ها محاصره کرده‌اند. به همین دلیل ارسال بسته‌های پستی بسیار کند و زمان‌بر است و البته گران. شما به عنوان یک دانشجو ممکن است نیاز فوری به کتاب یا بسته پستی‌ای داشته باشید ولی در نروژ رسیدن این بسته ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

سخن آخر

این‌ها مزایا و معایب تحصیل در نروژ از زبان بسیاری از دانشجویان خارجی بود. در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید یا خیر. ممکن است گزینه‌هایی که به عنوان عیب نروژ در نظر گرفته شده‌اند، از نظر شما چندان بااهمیت نباشند و شما محاسن و مزایای نروژ را مهم‌تر از معایب آن بدانید یا برعکس. این مقاله برای این بود که شما با آگاهی از چالش‌ها و فرصت‌های مهاجرت به نروژ، این کشور را انتخاب کنید. باز هم اگر سوالی دارید، با ما همینجا در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button