کوروینوس به CoARA برای اصلاح ارزیابی تحقیقات می پیوندد

CoARA دانشگاه کوروینوس

با امضای قرارداد، دانشگاه کوروینوس مجارستان به عضویت ابتکار عمل پاناروپایی برای اصلاح ارزیابی پژوهشی درآمد.

ائتلاف برای پیشبرد ارزیابی تحقیقات (CoARA) در سال 2022 به عنوان گامی در جهت ایجاد یک منطقه تحقیقاتی اروپایی واحد (ERA) با تشویق کمیسیون اروپا تأسیس شد. با این هدف که اطمینان حاصل کند، تغییرات در عملکرد پژوهشی، از جمله گسترش علم باز و تحقیقات بین رشته‌ای، با تغییرات در عملکرد ارزیابی پژوهش، که در حال حاضر تنها بر اساس شاخص‌های مربوط به تعداد انتشارات و استنادات است، مطابقت داشته باشد و سایر موارد را کاملا نادیده بگیرد.

CoARA طیف وسیعی از سازمان‌ها و انجمن‌های آن‌ها را که در ارزیابی پژوهشی دخیل هستند، گرد هم می‌آورد، از جمله سازمان‌های تأمین مالی کلی و تأمین مالی تحقیقات، مقامات ارزیابی ملی/منطقه‌ای و آژانس‌ها.

دانشگاه کوروینوس بوداپست با پیوستن به ابتکار عمل برای اصلاح ارزیابی تحقیقات، توافقنامه ائتلاف را امضا کرد. این توافقنامه شامل ده تعهد، که چهار تعهد اصلی برای شناسایی بهتر شیوه‌ها و فعالیت‌های متنوع که کیفیت پژوهش را به حداکثر می‌رساند و از استفاده‌های نامناسب از معیارها دوری می‌کند را دارد. تعهدات اصلی به شرح زیر است:

  1. تنوع مشارکت‌ها و مشاغل در تحقیق مطابق با نیازها و ماهیت تحقیق تشخیص داده شود.
  2. ارزیابی تحقیق اساساً بر مبنای ارزیابی کیفی که بررسی همتا در آن مرکزیت دارد و با استفاده مسئولانه از شاخص‌های کمی پشتیبانی می‌شود، قرار داده شود.
  3. استفاده‌های نامناسب در ارزیابی پژوهشی معیارهای مبتنی بر مجله و نشریه، به ویژه استفاده‌های نامناسب از ضریب تأثیر مجله (JIF) و h-index کنار گذاشته شوند.
  4. ازرتبه‌بندی سازمان‌های پژوهشی در ارزیابی پژوهشی استفاده نشود‌.

این توافقنامه همچنین تعهداتی را که باید انجام شود را مشخص و سازمان‌های شرکت‌کننده را ملزم می‌کند تا تغییرات لازم در فرآیندهای داخلی خود را ظرف یک سال و اجرای آنها را پس از پنج سال ارزیابی کنند.

تامارا کزی، معاون پژوهشی، در مورد الحاق کوروینوس، گفت: «ارزیابی پژوهشی یک چالش بسیار پیچیده است و پیوستن به ائتلاف به ما امکان دسترسی به تبادل دانش و تجربه مورد نیاز برای توسعه بیشتر سیستم ارزیابی تحقیقاتی را می‌دهد.» وی افزود: در کوروینوس ارزشیابی پژوهشی در حال حاضر تحت سلطه شاخص‌های “کمی” است و مشارکت ما در ائتلاف به ما کمک می‌کند تا برخی از عناصر ارزیابی کیفی را معرفی کنیم.

منبع: uni-corvinus.hu

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button