شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند در سال 2021

شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند در سال 2021

مقدمه

فنلاند شادترین کشور اروپا به‌شمار می‌رود. این کشور با 5 میلیون جمعیت و مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی که دارد، یک مقصد ایده‌آل، برای زندگی و تحصیل است. آموزش باکیفیت و سطح رفاه بالا همه از انگیزه‌های اصلی دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در فنلاند است. شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند برای هر کسی با هر فرهنگی که دارد، ایده‌آل است و می‌توان گفت تحصیل در این کشور چیزی شبیه به یک رویا می‌ماند.  شرایط تحصیل در فنلاند به‌علت وجود دانشگاه‌های ممتاز، اساتید حرفه‌ای و به‌طورکلی سیستم آموزشی بی‌نظیر این کشور و فرصت‌های شغلی پردرآمد پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان سراسر دنیا مقصدی بدون بازگشت محسوب می‌شود. از طرف دیگر در ارزیابی انجام شده طی چندسال اخیر، ، موسسات آموزشی و دانشگاه‌های فنلاند، از نظر کیفیت در رتبه‌ی ششم دنیا قرار دارند و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز بسیار پایین است.

در سال 2021، شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند به‌خاطر شیوع کووید-19 کمی تغییر کرده و نسبت به سال‌های قبل اقدامات سخت‌گیرانه‌ی بیشتری برای پذیرش و ورود دانشجویان بین‌الملل انجام شده است. اگرچه برخی از کشورهای اروپایی اجازه‌ی ورود دانشجویان خارجی را نمی‌دهند، کشور فنلاند با اعمال قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجوز ورود دانشجویان را صادر می‌کند. ایران نیز جزء کشورهایی است که دانشجویانش در بدو ورود به فنلاند، باید تست کرونا بدهند و درصورت نیاز، قرنطینه شوند که البته این قرنطینه‌ ده الی چهارده روز بیشتر نخواهد بود. اگر شما هم علاقمندید که در فنلاند تحصیل کنید، باید کاملا با شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند آشنایی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد مراحل اپلای در فنلاند را برای شما توضیح دهیم تا بدون هیچ‌مشکلی بتوانید درخواستتان را ارسال و پیگیری کنید.

همه چیز در مورد زندگی در فنلاند

همانطور که گفتیم، فنلاند یکی از بهترین و رویایی‌ترین کشورهای اروپایی برای زندگی محسوب می‌شود. هزینه‌های زندگی در فنلاند نسبت به میانگین هزینه‌ی کشورهای اروپایی بالاتر است؛ اگرچه سطح رفاه، میزان حقوق و درآمد افراد نیز در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی زیادتر است. یکی از مزایای زندگی در فنلاند تفریحات زیادی است که برای دانشجویان بین‌الملل در این کشور وجود دارد. از جمله‌ی این تفریحات می‌توان به قایق‌سواری، اسکی، گلف و … اشاره کرد. یکی از چیزهایی که شرایط زندگی در فنلاند را به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها ساده‌تر می‌کند، غذاهای فنلاندی است که جزء لذیذترین غذاهای اروپایی هستند و با ذائقه‌ی بسیاری از مردم سازگارند تا جایی‌که بسیاری از دانشجویان عاشق این غذاها می‌شوند. اگر ورزشکار هم باشید، از شرایط زندگی در فنلاند لذت خواهید برد؛ چون ورزش‌هایی نظیر اسکی، اسنوبرد و هاکی روی یخ، در این کشور بسیار رایج است. به‌طورکلی شرایط زندگی در کشور فنلاند به‌گونه‌ای است که کسانی‌که برای تحصیل به این کشور می‌روند، احساس می‌کنند که در خانه‌ی خودشان هستند.

آمارهایی در مورد تحصیل در فنلاند

شرایط تحصیل در فنلاند برای دانشجویان بین‌المللی کاملا مناسب است. سالانه حدود 300 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف، وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوند که از این تعداد 150هزار دانشجو در 13 دانشگاه‌ عادی و 140هزار دانشجو در 22 دانشگاه‌ علمی‌کاربردی فنلاند، مشغول‌به‌ تحصیل می‌شوند. از میان این تعداد دانشجو، حدودا 31000 دانشجو در فنلاند به صورت دائمی سکونت می‌کنند. برای دانشجویان بین‌الملل، بیش‌از 400رشته به‌زبان انگلیسی در دانشگاه‌های فنلاند، تدریس می‌شود و خوشبختانه، شرایط تحصیل در فنلاند به‌زبان انگلیسی کاملا مهیا است. پس اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، کار سختی پیش رو ندارید.

گام به گام زندگی و تحصیل در فنلاند در سال 2021

فنلاند نسبت به کشورهایی نظیر انگلیس، آمریکا و استرالیا، شرایط بهتری دارد؛ چون هزینه‌های زندگی در آن بسیار کمتر است و به‌همین‌دلیل دانشگاه‌های فنلاند، سالانه متقاضیان زیادی از سراسر دنیا را جذب خود می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید در این کشور ادامه تحصیل دهید، باید واجد شرایط تحصیل در فنلاند باشید و مراحل زیر را برای گرفتن پذیرش طی کنید:

  • انتخاب رشته و دانشگاه: قبل‌از هرچیز باید رشته‌ها‌ی تحصیلی موردعلاقه‌تان و دانشگاه‌های مدنظرتان را بررسی کنید و اگر متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی هستید، باید ببینید که کدام‌یک به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. علاوه‌براین، شما به‌عنوان یک دانشجوی خارج از اتحادیه‌ی اروپا، به طور عادی باید سالیانه‌ مبلغی معادل 6000 یورو بپردازید. پس در هنگام انتخاب رشته و دانشگاه، تمامی شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند را بسنجید تا در آینده، مشکلی پیدا نکنید. حتما این نکته را نیز درنظر داشته باشید که تمامی اطلاعات و شرایط تحصیل در فنلاند را از وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه‌ها یا از مشاورین معتبر دریافت کنید و به هر منبعی اعتماد نداشته باشید.
  • بررسی مهلت‌ها و پیش‌نیازهای هر دانشگاه: بعد از اینکه رشته و دانشگاه‌تان را پیدا کردید، کار شما شروع می‌شود. اول‌ازهمه باید مدارکی نظیر مدارک تحصیلی، رزومه، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، مدرک مهارت زبان و مدرک دوره‌های آموزشی گذرانده‌ی خود را آماده کنید. اگر مهلت ارسال مدارک کم است و برای آماده‌کردن این مدارک دچار مشکل هستید، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا مدارک شما را در سریع‌ترین زمان ممکن آماده‌ی ارسال کنند تا به ددلاین دانشگاه مورد نظرتان برسید.
  • گرفتن پذیرش: تنها نکته برای گرفتن پذیرش این است که برای دوره‌ی کارشناسی، شما حداکثر شش رشته رادر چند دانشگاه می‌توانید انتخاب کنید. فرم درخواست پذیرش هر دانشگاه را باید جداگانه در سایت همان دانشگاه پر کنید.
  • شرکت در آزمون‌های زبان و ورودی دانشگاه‌ها: معمولا شرایط تحصیل در فنلاند به این‌صورت است که دانشگاه‌های فنلاند، خصوصا برای مقطع کارشناسی، آزمون ورودی برگزار می‌کنند. این آزمون می‌تواند در خود کشور فنلاند یا یک کشور دیگر برگزار شود. برای اثبات مهارت زبان هم باید در آزمون‌های تافل یا آیلتس حدنصاب نمره‌ی قبولی را به‌دست آورید. میزان نمره‌ی آیلتس یا تافل بستگی به رشته‌ و دانشگاه دارد.
  • دریافت ویزای تحصیلی: پس‌از قبولی و گرفتن پذیرش دانشگاه، باید ویزای تحصیلی بگیرید؛ البته دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، نیازی به گرفتن ویزا ندارند. ولی دانشجویان ایرانی نیاز است که به سفارت مراجعه کنند و ویزای تحصیلی خود را دریافت نمایند.
  • برنامه‌ریزی مالی: یکی از مهم‌ترین شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند، داشتن تمکن مالی است. شما باید در هنگام دریافت ویزا، نشان دهید که توانایی مالی برای زندگی در کشور فنلاند را دارید. اگر تمکن مالی لازم را برای تحصیل در فنلاند ندارید، بهتر است که برای بهتر کردن شرایطتان، بورسیه‌ی تحصیلی بگیرید.
  • آمادگی برای سفر: حال که همه‌چیز آماده شده است، باید اسباب سفرتان را جمع کنید و بلیط هواپیما بگیرید؛ فقط مطمئن شوید که تاریخ ورودتان با برنامه‌ی ثبت‌نام دانشگاه هماهنگ باشد تا دچار مشکل نشوید. در شرایط کرونا، کشورهایی نظیر ایران برای ورود به فنلاند محدودیت‌هایی دارند و پس از ورود به این کشور باید یک دوره‌ی 10‌روزه‌ی قرنطینه را بگذرانید یا اینکه، پس از تایید نتایج دو تست تشخیص کرونا، می‌توانید وارد کشور شوید. اعتبار بیمه‌ی درمانی و همین‌طور رعایت فاصله‌ی اجتماعی تا دومتر از دیگر شرایط تحصیل در فنلاند است که باید از بدو ورود به این کشور رعایت کنید. ممکن است پس از ورود، سوالاتی پیرامون سفر، ویزا و دانشگاه از شما پرسیده شود؛ ولی جای نگرانی نیست. پیشنهاد می‌کنیم تاریخ ورودتان به کشور فنلاند را به دانشگاه مقصد اطلاع دهید تا روند کارهای‌تان سریع‌تر انجام شود.
  • شروع کلاس‌ها: درحال حاضر کلاس‌های کلیه‌ی دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و در ترم پاییز 2021 نیز احتمالا همین روال ادامه خواهد داشت. خوشبختانه باتوجه به سیستم آموزش ازراه‌دور فوق‌العاده‌ای که فنلاند دارد، دانشجویان دغدغه‌ای از این بابت نخواهند داشت.

تغییرات رتبه بندی بهترین دانشگاه های فنلاند (2021 نسبت به 2020)

رتبه‌بندی QS دانشگاه‌ها، براساس شاخص‌های کمی و کیفی مختلفی نظیر سطح نمرات، تعداد مقالات، ارجاع‌های مقالات و… انجام می‌شود. طی این رتبه‌بندی در سال2020 دانشگاه‌های فنلاند به‌ترتیب، رتبه‌های جهانی زیر را به‌دست آوردند:

  • دانشگاه Helsinki: رتبه‌ی 107
  • دانشگاه Aalto: رتبه‌ی 134
  • دانشگاه Turku: رتبه‌ی 287
  • دانشگاه Jyvaskyla: رتبه‌ی 346
  • دانشگاه Oulu: رتبه‌ی 374

در سال 2021، برخی از دانشگاه‌های فنلاند ارتقا رتبه داشتند و در رنکینگ جهانی رتبه‌های بهتری به‌دست آوردند. تنها چند دانشگاه این کشور ازجمله Oulu، Tampere، Abo Akademi و چند دانشگاه دیگر، افت رتبه داشتند. رتبه‌های پنج دانشگاه برتر این کشور در سال 2021 به‌صورت زیر است:

  • ·         دانشگاه Helsinki: رتبه‌ی 104
  • Aalto: رتبه‌ی 127
  • Turku: رتبه‌ی 287
  • Jyvaskyla: رتبه‌ی 333
  • Oulu: رتبه‌ی 408

محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در فنلاند در سال 2021

اگرچه شرایط تحصیل و زندگی در فنلاند نسبت به گذشته کمی تفاوت داشته ولی کماکان می‌توانید در هر رشته‌ای که علاقمندید در این کشور تحصیل کنید. پرطرفدارترین رشته‌هایی که در فنلاند تدریس می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • مهندسی و تکنولوژی
  • مدیریت و تجارت
  • علوم کامپیوتر و فناوری‌اطلاعات
  • علوم طبیعی و ریاضیات
  • آموزش و تدریس

شرایط و مدارک جدید اخذ ویزای تحصیلی فنلاند در سال 2021   

شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند پس از شیوع ویروس کرونا کمی دچار تغییر شده است؛ ولی برای اخذ ویزا، کماکان همان اقدامات قبلی را باید انجام دهید. مثلا برای دریافت ویزای تحصیلی، طبق روند سال‌های گذشته، مدارک زیر را باید ارائه دهید:

  • فرم درخواست تکمیل‌شده؛
  • گواهی پذیرش دانشگاه؛
  • مدارک اثبات تمکن مالی؛
  • گذرنامه‌ی معتبر و یک عکس از گذرنامه؛
  • سایر اسناد پیوست شده(ترجمه‌شده به زبان انگلیسی)؛
  • رسید پرداخت هزینه‌ی پردازش ویزا؛
  • ارائه‌ی بیمه‌ی درمانی معتبر.

آخرین رقم تمکن مالی برای ویزای تحصیلی فنلاند  در سال 2021

یکی از مهم‌ترین شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند اثبات تمکن مالی است. شما باید ثابت کنید که می‌توانید مخارج تحصیل و زندگی در این کشور را تقبل کنید و در آینده مشکلی از این لحاظ نخواهید داشت. برای این‌که ثابت کنید واجد شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند هستید، باید به‌اندازه‌ی ماهیانه 560یورو در حساب‌تان پول داشته باشید. این مبلغ برای یک‌سال معادل 6720 یورو می‌شود.

مهارت زبانی مورد نیاز برای زندگی و تحصیل در فنلاند در سال 2021

مهارت زبانی نیز یکی‌دیگر از مهم‌ترین شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند است. اگر شما نتوانید به زبان انگلیسی یا فنلاندی صحبت کنید، شرایط تحصیل در فنلاند برای شما بسیار دشوار خواهد بود. از طرفی برای بهبود شرایط زندگی در فنلاند نیز شما نیاز دارید که با افراد جامعه ارتباط برقرار کنید که لازمه‌ی آن مهارت زبانی است. برای ورود به دانشگاه در فنلاند نیز شما نیاز دارید که مهارتتان در زبان انگلیسی یا فنلاندی را اثبات کنید. برای این‌کار یا باید مدارک زبان تافل یا آیلتس داشته باشید و یا این‌که در آزمون‌های زبان دانشگاه‌ها شرکت کنید. اگر بخواهید آزمون دانشگاه‌‌ها را بدهید، باید جوری برنامه‌ریزی کنید که فرصت کافی تا زمان اعلام نتایج آزمون را داشته باشید. علاوه‌بر تافل و آیلتس شما می‌توانید مدارک زبان زیر را نیز به دانشگاه‌ها ارائه دهید:

  • Pearson Test of English (PTE Academic)
  • Cambridge ESOL’s Certificate of Proficiency in English (CPE)
  • Cambridge ESOL’s Certificate in Advanced English (CAE)

ذکر این‌نکته هم الزامی است که اگر مقطع تحصیلی قبلی شما به‌زبان انگلیسی بوده باشد یا انگلیسی زبان مادری شما محسوب می‌شود، نیازی به اثبات مهارت زبان نخواهید داشت.

ددلاین های تحصیل در فنلاند در سال 2021

اگر شما هم واجد تمامی شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند هستید و می‌خواهید برای ادامه‌ی تحصیل به این کشور بروید، باید طبق مهلت‌های تعیین شده برای دانشگاه‌های این کشور درخواست ارسال کنید. زمان ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های عادی فنلاند در سال 2021، ماه ژانویه است و روز دقیق آن را باید در وب‌سایت رسمی دانشگاه مقصد بررسی کنید. برای تحصیل در دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز می‌توانید از ماه مارس تا آوریل 2021 اقدام کنید که تاریخ دقیق آن نیز در وب‌سایت دانشگاه مشخص شده است. نتایج پذیرش دانشجویان واجد شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند، معمولا در ماه ژوئن روی سایت دانشگاه قرار می‌گیرد و مراحل تکمیلی پذیرش دانشجویان نیز طی ماه‌های جولای و آگوست انجام می‌شود. ماه سپتامبر نیز زمان شروع ترم پاییز دانشجویان است.

سخن پایانی

در کشور فنلاند سطح رفاه جامعه بسیار بالاست و از طرفی این کشور با داشتن طبیعت زیبا و انواع سرگرمی‌های گوناگون، لذت یک زندگی پرهیجان را به شما هدیه می‌دهد. به‌همین‌دلیل است که شرایط زندگی در فنلاند برای دانشجویان بین‌المللی بسیار ایده‌آل است. در اروپا کمتر کشوری وجود دارد که سیستم آموزشی باکیفیتی مثل فنلاند داشته باشد. دانشگاه‌های این کشور جزء برترین دانشگاه‌های دنیا هستند و باتوجه به شرایط تحصیل در فنلاند، سالانه متقاضیان زیادی از سراسر دنیا، درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های این کشور ارسال می‌کنند. طی یک‌سال اخیر، با شیوع ویروس کرونا، اکثر کشورها مرزهای خود را روی گردشگران و دانشجویان خارجی بسته‌اند و پذیرش در دانشگاه‌هایشان تقریبا غیرممکن است. خوشبختانه کشور فنلاند سخت‌گیری کمتری نسبت‌به این مسئله داشته و شرایط زندگی در فنلاند، نسبت به سایر کشورها کمی بهتر است. فنلاند، در شرایط فعلی نیز به دانشجویان خارجی اجازه‌ی ورود به کشور را می‌دهد؛ اگرچه ورود به این کشور مشروط به داشتن بیمه‌نامه‌ی درمانی معتبر و همین‌طور سلامت کامل جسمی از لحاظ بیماری کرونا است. اگر شما هم شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند را پذیرفته‌اید و علاقه دارید که در این کشور ادامه تحصیل دهید، بهتر است همین‌امروز برای گرفتن پذیرش دانشگاه اقدام کنید و تا زمان دارید، فرصت را از دست ندهید.

سوالات متداول

  1. چگونه بفهمیم که درخواستمان توسط دانشگاه مقصد پذیرفته شده است؟

پس از بررسی درخواست، در صورت تایید، یک ایمیل مبنی بر پذیرش درخواست برای واجدین شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند از طرف دانشگاه، ارسال می‌شود. باتوجه به اهمیت این موضوع، هنگامی‌که آدرس ایمیلتان را وارد می‌کنید، دقت کنید که حتما درست باشد؛ درغیراین‌صورت هرگز ایمیلی به شما ارسال نخواهد شد و باید با قسمت خدمات پذیرش دانشگاه تماس بگیرید.

  • آزمون ورودی سال 2021 دانشگاه‌های فنلاند، از چه دروسی است؟

آزمونی که برای دانشجویان ورودی پاییز 2021 برگزار می‌شود، چهار شاخه‌ی اصلی دارد، یک مورد، ادبیات که برای همه اجباری است و سه شاخه از چهار شاخه‌ی زبان ملی، زبان خارجی، ریاضیات، علوم انسانی یا علوم کاربردی الزامی است.

علاوه بر این چهار شاخه، ممکن است موضوعات دیگری نیز در سوالات باشد که بستگی به رشته و دانشگاه دارد. برطبق قانون وضع شده از سال 2019، دانشجویان حداکثر سه‌بار می‌توانند در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، رد شوند و بعد از آن دیگر اجازه‌ی تحصیل به آن‌ها داده نخواهد شد. پس مواظب باشید!

  • چه گواهی‌هایی برای پذیرش در دانشگاه‌ها، مناسب‌تر است؟

معیار پذیرش دانشجویان در دانشگاه، همان نمره‌ی آزمون ورودی است و معمولا سوابق تحصیلی دانشجویان واجد شرایط زندگی و تحصیل در فنلاند، چندان اهمیتی ندارد؛ البته به‌غیر از سوءسابقه‌ی آن‌‌ها. در مقطع کارشناسی، ممکن است برخی از دانشگاه‌ها برای گزینش، سوابق تحصیلی دبیرستان را نیز در نظر بگیرند. اما در دانشگاه‌های علمی کاربردی، پذیرش براساس نمره‌ی آزمون ورودی و سوابق تحصیلی و کاری دانشجو در حوزه‌ی موردنظر، انجام می‌شود و بسیار اهمیت دارد که برای رشته‌ی درخواست داده شده، رزومه‌ی کاملی داشته باشید تا واجد شرایط برای قبولی در رشته‌ی موردنظرتان باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button