تحصیل رشته حقوق در فنلاند

تحصیل رشته حقوق در فنلاند

مقدمه

رشته‌ی حقوق هم مثل رشته‌ی پزشکی همواره طرفداران زیادی دارد. یکی از دلایل این محبوبیت، دستمزدهای بالای وکلا و منزلت اجتماعی آن‌هاست. اغلب دانشجویان آرزو دارند رشته‌ی حقوق را در کشورهای اروپایی بخوانند، زیرا ریشه‌ی این رشته از اروپا و حقوق و قوانین رومی-ژرمنی است. در نتیجه همه‌ی دانشجویان باپشتکار در این رشته علاقه دارند که حداقل یک مقطع تحصیلی این رشته را در یکی از دانشگاه‌های اروپایی بگذرانند. ما امروز قصد داریم شما را با تحصیل رشته حقوق در فنلاند آشنا کنیم و امتیازات تحصیل در این رشته را با شما در میان بگذاریم.

نام فنلاند که می‌آید، علاوه بر شادی و رفاه، نظم و قانون‌مداری هم در ذهن ما تداعی می‌شود. آمار زندانیان این کشورها سال‌به‌سال رو به کاهش است. پس می‌توان حدس زد که تحصیل رشته حقوق در فنلاند و بعدها کارکردن در زمینه‌ی حقوق در کشوری با نظام حقوقی و دولتی مستحکمش، تا چه اندازه جذاب و ایده‌آل است.

چرا تحصیل رشته حقوق در فنلاند فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود؟

  • فنلاند در بسیاری از آمارها بهترین دولت دنیا را دارد. تحصیل رشته حقوق در فنلاند نیز یعنی شما بعد از تحصیل، می‌توانید در یکی از بهترین و دقیق‌ترین نظام‌های اداری و بروکراتیک دنیا کار کنید.
  • رشته حقوق یکی از حساس‌ترین رشته‌های تحصیلی است. اگر در کشوری با سیستم قضایی ناکارآمد به کار حقوقی بپردازید، خیلی زود فرسوده می‌شوید. اما در این زمینه باید این نوید را به شما بدهیم که فنلاند دارای بهترین سیستم قضایی جهان است تا جایی که در رتبه‌بندی‌های جهانی، سیستم قضایی فنلاند، بالاترین سطح اعتماد را در بین شهروندانش دارد.
  • فنلاند شادترین کشور دنیاست.
  • نظام آموزشی فنلاند در دنیا زبانزد است.
  • دانشگاه هلسینکی یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته حقوق است.
  • تحصیل رشته حقوق در فنلاند این امکان را به شما می‌دهد که پس از 3 سال به‌راحتی اقامت دائم این کشور را بگیرید.
  • تحصیل رشته حقوق در فنلاند به زبان انگلیسی هم ممکن است.
  • فنلاند یکی از بهترین کشورها در زمینه‌ی حقوق و دستمزد است.

نام مقاطع تحصیلی در فنلاند

  • لیسانس (Oikeusnotaari)
  • فوق‌لیسانس (Oikeustieteen maisteri)
  • دکتری (Oikeustieteen tohori)

آزمون‌‎های لازم برای تحصیل رشته حقوق در فنلاند

یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای تحصیل رشته حقوق در فنلاند، آزمون وکالت است. تحصیل رشته‌ی حقوق در فنلاند شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با ایران دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تحصیل رشته‌ی حقوق در فنلاند این است که دانشجویان برای شرکت در آزمون وکالت، حتماً باید مدرک فوق‌لیسانس حقوق داشته باشند و با مدرک لیسانس نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند. از جمله شباهت‌های تحصیل راین رشته در فنلاند با ایران هم این است که دانشجویان باید دوره‌ای شبیه به کارآموزی را نزد یک وکیل خصوصی بگذرانند؛ علاوه بر این می‌بایست در آزمون وکالت شرکت کنند تا بتوانند عنوان وکیل (Asianajaja) را از کانون وکلای فنلاند دریافت کنند.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل رشته حقوق در فنلاند

  • سن، 18 سال به بالا
  • مدرک برای کارشناسی، دیپلم دوازده‌ساله (برای تحصیل از مقطع لیسانس) و یا آخرین مدرک تحصیلی برای تحصیل در مقاطع بالاتر
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس، تافل و… (معمولاً با نمره‌ی 6 یا بالاتر)
  • انگیزه نامه
  • توصیه‌نامه
  • رزومه
  • بیمه سلامت
  • گواهی تمکن مالی به مبلغ حداقل 6720 یورو در سال
  • نامه‌ی پذیرش از دانشگاه
  • بلیت
  • پاسپورت معتبر
  • پرداخت هزینه‌های سفارت

اگر در نوشتن رزومه، انگیزه نامه و … دچار مشکل هستید، هر لحظه که اراده کنید گروه آریا در کنار شما خواهد بود.

هزینه زندگی و تحصیل رشته حقوق در فنلاند

هزینه زندگی: حداقل هزینه‌ای که برای یک زندگی دانشجویی در فنلاند باید در نظر گرفت 750-1000 یورو در ماه است. برای اطلاع از جزئیات هزینه‌های زندگی، به مقاله «هزینه تحصیل در فنلاند» مراجعه کنید.

هزینه تحصیل و شهریه: دانشگاه‌های فنلاند از دانشجویان بین‌المللی در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس مبلغی بین 4000-16000 یورو در سال شهریه می‌گیرند. اما اگر شما به زبان فنلاندی تحصیل کنید، تحصیلتان رایگان خواهد بود. مبلغ شهریه‌ی شما بستگی به رشته، دانشگاه و مقطع شما دارد. تحصیل در این رشته در فنلاند معمولاً حدود 10000 یورو در سال هزینه دارد. گاه ممکن است برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس تا 15000 یورو نیز بپردازید. برای مثال شهریه‌ی رشته حقوق تجارت بین‌الملل دانشگاه هلسینکی برای سال 2022 حدود 15000 یورو در سال و شهریه‌ی دانشگاه فنلاند شرقی برای تحصیل در حقوق در مقطع فوق‌لیسانس، حدود 8000 یورو در سال است.

هزینه تحصیل رشته حقوق در فنلاند و دیگر رشته‌ها، در مقطع دکتری رایگان است.

بورسیه‌های موجود برای تحصیل رشته حقوق در فنلاند

  • بورسیه‌های دانشگاه هلسینکی: دانشگاه هلسینکی چند نوع بورسیه دارد که تقریباً دانشجویان همه‌ی رشته‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه هلسینکی با مبلغ 1000-1500 یورو در ماه تا سه سال یکی از این بورسیه‌ها است.
  • بورسیه دانشگاه اولوو برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های تجارت (بین‌الملل و …)، حقوق و اقتصاد و… به مدت 2 سال ارائه می‌شود. میزان پوشش آن 50 درصد شهریه است.
  • بورسیه دانشگاه اولوو: برای دانشجویان لیسانس است و شهریه‌ی آن‌ها را صفر می‌کند.
  • بورسیه‌های دولتی CIMO و EDUFI: مبلغ 1500 یورو کمک‌هزینه ماهانه برای دانشجویان بین‌المللی در نظر دارند و دانشجویان از 3 ماه تا 1 سال می‌توانند از این بورسیه برخوردار شوند.
  • بورسیه دولتی UNI-WIDER: تا سه سال به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد و مبلغ آن 16000 یورو در سال است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه‌ها، به مقاله «بورسیه تحصیلی فنلاند» مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه‌های فنلاند برای تحصیل در رشته حقوق طبق نظر QS

1. دانشگاه هلسینکی: این دانشگاه با رتبه جهانی 104 بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته حقوق در فنلاند است. این دانشگاه گرایش‌های مختلفی را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق ارائه می‌کند. مثل: حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق حاکمیت جهان و…

2. دانشگاه اولوو: این دانشگاه با رتبه 408 یکی دیگر از دانشگاه‌های معروف فنلاند است. این دانشگاه نیز که در رشته‌های اقتصاد و تجارت و… زبانزد است، رشته حقوق تجارت و تجارت بین‌الملل را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند.

3. دانشگاه فنلاند شرقی: با رتبه 499، دانشگاه بسیار خوبی برای تحصیل این رشته در فنلاند است. یکی از گرایش‌های معروفی که این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد حقوق ارائه می‌کند، حقوق بین‌الملل اقتصاد و منابع است.

4. دانشگاه آبو آکادمی: با رتبه 571-580 دانشگاه معروفی در فنلاند است. رشته‌هایی مثل حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و… گرایش‌های مهم این دانشگاه در رشته حقوق هستند.

5. دانشگاه تورکو: دانشکده حقوق دانشگاه تورکو با همکاری دانشگاه آبو آکادمی اداره می‌شود.

6. دانشگاه لاپلند: دانشگاه لاپلند با تأکید بر حقوق اروپایی، هرسال گرایش‌های زیادی را در رشته‌ی حقوق و در مقاطع مختلف ارائه می‌کند.

شرایط کار پس از تحصیل رشته حقوق در فنلاند

اگر شما پس از تحصیل رشته حقوق در فنلاند وارد کار وکالت شوید، یکی از بهترین شغل‌های این کشور را به دست آورده‌اید. اما تحصیل رشته حقوق در فنلاند فقط منحصر به کار وکالت نیست و شما می‌توانید وارد مشاغل دیگری که حقوق خوبی هم دارند، بشوید. از جمله:

1. مشاور حقوقی

2. قاضی

3. کارگزار امور اجتماعی

4. کارمند ادارات دولتی

و…

سؤالات متداول

1. آیا تحصیل رشته حقوق در فنلاند به زبان انگلیسی ممکن است؟

بله. همه‌ی دانشگاه‌هایی که در بالا معرفی کردیم، رشته حقوق را در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی هم ارائه می‌دهند. اما شما برای تحصیل در فنلاند به زبان انگلیسی، باید شهریه بپردازید. چند گرایش رشته حقوق که در سال 2022 به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند:

  • حقوق تجارت بین‌الملل- دانشگاه هلسینکی- کارشناسی ارشد
  • حقوق حاکمیت جهانی- دانشگاه هلسینکی- کارشناسی ارشد
  • حقوق بین‌الملل و حقوق بشر- دانشگاه تورکو، آبو آکادمی- کارشناسی ارشد
  • اقتصاد بین‌الملل و منابع حقوقی- دانشگاه فنلاند شرقی- کارشناسی ارشد

2. آیا می‌توان بدون مدرک زبان، برای تحصیل این رشته در فنلاند اقدام کرد؟

خیر. رشته‌های علوم‌انسانی جزو رشته‌هایی هستند که دانش و نمره‌ی زبان شما در پذیرشتان بسیار تأثیر دارد. شما باید مدارک تسلط بر زبان انگلیسی مثل IELTS، TOEFL، C1 Advanced، PTE و… یا مدرک زبان فنلاندی ارائه کنید.

3. آیا تحصیل حقوق در فنلاند شرط سنی دارد؟

شرط سنی بستگی به شرایط تحصیلی شما دارد. اگر شما بخواهید برای تحصیل در مقطع لیسانس اقدام کنید، در 30 سالگی هم می‌توانید. اما برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس، سن و گپ تحصیلی تا حدودی مهم است. شما می‌توانید با ارائه‌ی مدارکی دال بر اینکه از رشته‌ی خود و فضای علمی دور نبوده‌اید، افسر ویزا و دانشگاه خود را قانع کنید یا با ارائه‌ی رزومه پربار، مقالات و یا مدارکی ارائه دهید که به دانشگاه اثبات کند، شغل مرتبط با رشته‌ی تحصیلی داشته‌‌اید.

سخن پایانی

رشته حقوق یکی از سخت‌ترین رشته‌ها برای کارکردن است. پس اگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را در یک دانشگاه خارجی دارید، سعی کنید کشوری را انتخاب کنید که پس از فارغ‌التحصیلی در کار خود دچار مشکل نشوید. یادتان نرود که اصلی‌ترین دلیل انسان برای کارکردن، رضایت درونی است. این رضایت با محیط سالم و بی‌اضطراب، دستمزد و درآمد خوب و… میسر می‌شود. کشور فنلاند یکی از کشورهایی است که این استانداردها را در سطح فوق‌العاده دارد و شما با تحصیل رشته حقوق در فنلاند همه‌ی این‌ها را به دست خواهید آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button