مزایا و معایب تحصیل در فنلاند

مزایا و معایب تحصیل در فنلاند

مقدمه

فنلاند یکی از بهترین کشورهای اروپایی است که در بسیاری زمینه‌ها در دنیا حرف اول را می‌زند. به همین دلیل تحصیل و زندگی در این کشور آرزوی بسیاری از دانشجویان است. اما دانستن مزایا و معایب تحصیل در یک کشور به چه درد می‌خورد؟ دانستن این نکات می‌تواند به شما کمک کند که در این زمینه بهترین تصمیم را بگیرید. مهاجرت به هر کشوری قطعا سختی‌هایی دارد که گاه در مسیر اقدام برای مهاجرت فراموش می‌شود. به همین دلیل ما چکیده‌ای از مزایا و معایب تحصیل در فنلاند را برای شما آماده کرده‌ایم تا با دید بازتری انتخاب خود را انجام دهید.

اقتصاد فنلاند

اقتصاد فنلاند یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای دنیاست که هم از طریق منابع طبیعی و هم صنعت تامین می‌شود. وجود جنگل و آب‌های فراوان به رونق صنایع چوب و صادرات آن کمک کرده است. صیادی نیز جزو مهم‌ترین منابع اقتصادی این کشور محسوب می‌شود. در زمینه صنعت هم فنلاند همیشه پیشرو بوده است:

همه شما احتمالا گوشی‌های نوکیا را به یاد دارید. یکی از معروف‌ترین تولیدات فنلاند در زمینه‌ی تولید وسایل الکترونیکی، گوشی‌های نوکیا بود که مدتی کارخانه آن در فنلاند تعطیل شد، اما چند سالی است که دوباره با قدرت شروع به کار کرده است. تولید تجهیزات مخابراتی و صنعت خودرو‌سازی نیز همیشه از پایه‌های مهم اقتصاد فنلاند بوده‌اند.

مزایای تحصیل در فنلاند

1. دانشگاه‌های معتبر و سیستم آموزشی استاندارد:

فنلاند از نظر داشتن دانشگاه‌های علمی-کاربردی زیاد، معروف و استاندارد یکی از بهترین‌ها در بین کشورهای اسکاندیناوی و دنیاست. علاوه بر آن دیگر دانشگاه‌های این کشور هم رنکینگ بالایی در بین دانشگاه‌های دنیا دارند. سیستم آموزشی فنلاند یکی از استانداردترین سیستم‌های آموزشی جهان است. هر سال مستندهای زیادی در مورد نظام آموزشی این کشور ساخته می‌شود تا بقیه دنیا از این سیستم آموزشی درس بگیرند.

اطلاعات بهترین دانشگاه‌های فنلاند طبق رتبه‌بندی‌های جهانی معتبر در سال 2021 در جدول زیر خلاصه شده‌اند:

ARWUTHEQSرتبه جهانی نام دانشگاه
7598104دانشگاه هلسینکی Helsinki
401-500201-250127دانشگاه آلتوAalto
301-400351-400287دانشگاه تورکوTurku
710-800401-500333دانشگاه Jyvaskyla
501-600301-350408دانشگاه اوولو: University of Oulu
901-1000351-400470دانشگاه فنی لاپیینرانتا: Lappeenranta University of Technology
501-600401-500499دانشگاه فنلاند شرقی: University of Eastern Finland
 601-800571-580Abo Akademi University
501-600301-350409 دانشگاه تامپره: Tampere University

2. فرهنگ و زندگی روزمره:

فنلاند کشور شادی است. مردمش کتابخوان‌اند و رعایت حقوق شهروندی و احترام به فرهنگ‌های مختلف جزو اصول رفتاری و اخلاقی فنلاندی‌هاست. بیش از 90 درصد جمعیت فنلاند باسواد هستند. در سال 2021 هم فنلاند به عنوان شادترین کشور جهان برای چهارمین سال پیاپی شناخته شد. این کشور در زمینه‌ی برابری جنسیتی و اشتغال زنان رتبه‌ی سوم و چهارم دنیا را دارد. نزدیک به 70 درصد زنان در فنلاند شاغل هستند و درآمد خوبی هم دارند. همچنین این کشور در کنار نروژ و سوئد آزادترین کشور دنیاست. این‌ها همه مزیت‌هایی است که به سختی در درون یک کشور جمع می‌شوند، اما فنلاند همه‌ی این‌ها را با هم دارد.

3. دولت:

سیاست‌های دولت فنلاند باعث شده است که این کشور در زمینه‌ی رفاه اجتماعی جزو 10 کشور برتر دنیا قرار بگیرد. همچنین طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده، دولت فنلاند طی چند سال پیاپی به عنوان بهترین دولت دنیا انتخاب شده است. جالب است بدانید که این دولت، زنانه‌ترین دولت دنیاست و رییس جمهور و تعداد زیادی از وزرا زنان جوان و تحصیل‌کرده هستند. این کشور مستقل‌ترین سیستم قضایی را دارد و فساد اداری در فنلاند تقریبا صفر است. فنلاند بهترین نظام بانکداری و سیستم بازنشستگی و حقوق‌دهی را در دنیا دارد.

4. درآمد و وضعیت اقتصادی:

شاخص درآمدها در فنلاند در مقایسه با سطح بین‌المللی بسیار خوب است. میانگین دستمزد در فنلاند حدود 3300 یورو در ماه است که در مقایسه با دستمزدهای اروپا رقمی فوق‌العاده است. در فنلاند باید خیلی تلاش کنید تا بتوانید فقیر شوید و فقیر بمانید. اصولا اختلاف طبقاتی کم است و فنلاند در زمینه‌ی حمایت از اقشار کم‌درآمد رتبه‌ی سوم را در دنیا دارد.

5. امنیت:

قتل، دزدی، بزهکاری، آزار و اذیت و… در فنلاند به ندرت اتفاق می‌افتد و آمار این گونه جرم و جنایات حدود 1 درصد است. همچنین فنلاند پایین‌ترین میزان جرایم سازمان یافته را در سطح جهان دارد. یکی از دلایل آن هم سیستم قوی و قابل‌اعتماد پلیس در این کشور است. فنلاند در کنار نروژ و ایسلند جزو امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. این مورد برای شما به عنوان یک دانشجوی مهاجر قطعا مهم است و احتمالا در بین مزایا و معایب تحصیل در فنلاند در اولویت بالایی قرار می‌گیرد.

6. امکان تحصیل به زبان انگلیسی:

بیشتر دانشگاه‌های فنلاند رشته‌های خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی هم ارائه می‌کنند و از این نظر شما محدودیتی نخواهید داشت.

7. تحصیل رایگان در مقطع دکترا:

 تا سال 2017 تحصیل در مقطع لیسانس هم در فنلاند رایگان بود، اما بعد از آن دانشگاه‌ها برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس از دانشجویان بین‌المللی که به زبان انگلیسی درس می‌خوانند، شهریه می‌گیرند. تحصیل در هر مقطعی به زبان فنلاندی و تحصیل در مقطع دکترا حتی به زبان انگلیسی هنوز هم رایگان است.

8. دریافت پذیرش بدون ددلاین:

ددلاین اپلای یکی از پراسترس‌ترین قسمت‌های اپلای است. یکی از مزیت دانشگاه‌های فنلاند این است که بیشتر دانشگاه‌های این کشور خصوصا در مقطع دکترا، ددلاین خاصی ندارند و شما با خیال راحت می‌توانید مدارک خود را تکمیل کنید و برای دانشگاه بفرستید و نگران تمام‌شدن وقت اپلای نباشید. یک خبر خوب دیگر هم در همین راستا این است که حتی دانشگاه‌هایی که ددلاین مشخصی برای اپلای دارند، ددلاینشان از بسیاری از دانشگاه‌های دنیا بیشتر است و معمولا تا مارس برای اپلای زمان می‌دهند.

9. بورسیه‌های خوب:

دانشگاه‌های فنلاند برای سال تحصیلی 2021 بیش از 400 بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع مختلف در نظر گرفته‌اند. این یعنی شانس شما برای دریافت بورسیه از دانشگاه‌های فنلاند زیاد است. معروف‌ترین این بورسیه‌ها که تقریبا هر سال هم ارائه می‌شوند به شرح زیر است:

بورسیه‌های سه‌گانه دانشگاه هلسینکی (در سه حالت کمک‌هزینه+ شهریه، شهریه تنها و کمک‌هزینه تنها)؛

بورسیه‌های دانشگاه تامپره (کمک‌هزینه 7000 یورویی و یا پوشش کامل شهریه)؛

بورسیه‌های متنوع دانشگاه اولوو و… .

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «بورسیه‌ی تحصیلی فنلاند» مراجعه کنید.

10. کار دانشجویی:

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، شما در فنلاند به عنوان یک دانشجوی خارجی اجازه‌ی کار خواهید داشت و می‌توانید تا سقف 20 ساعت در هفته کار پاره‌وقت انجام دهید.

11. سیستم بهداشت و درمان:

موسسه‌ی بیمه‌ی اجتماعی فنلاند (kela) کارهای بیمه و خدمات درمانی را در فنلاند به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. محال است شما در مورد مزایا و معایب تحصیل در فنلاند تحقیق کنید و سیستم بیمه و درمان این کشور را به عنوان مزیت مهم و اساسی نبینید. نظام درمانی در فنلاند در دنیا زبان‌زد است. شما به عنوان یک دانشجوی خارجی هم با بیمه‌ی تحصیلی از این نعمت برخوردار خواهید بود. کشور فنلاند به دانشجویان کارت‌های بیمه‌ی ارزانی می‌دهد که هیچ‌کدام بیشتر از 300 یورو در سال هزینه‌ی شارژ ندارند(معمولا 100 یورویی هستند)، اما همه‌ی خدمات درمانی اعم از پزشک عمومی، پزشک متخصص، روان‌پزشک، مشاور، دندان‌پزشکی و دارو را پوشش می‌دهند.

12. کارت اقامت موقت دانشجویی: ID Number در فنلاند تقریبا همه‌ی کارهای دانشجویان را انجام می‌دهد. این کارت چیزی به جز ویزای شنگن شماست و در حکم یک کارت ملی است که شما می‌توانید همه کارهای خود را با آن انجام دهید. این کارت بسیاری از مشکلات اداری دانشجویان را راحت می‌کند.

13. انگلیسی روان:

فنلاندی‌ها در زمینه‌ی زبان انگلیسی بسیار باز برخورد می‌کنند. بیشتر فنلاندی‌ها به زبان انگلیسی تسلط دارند و شما به راحتی می‌توانید نیازهای خود را در این کشور تنها با کمک زبان انگلیسی برطرف کنید.

14. فرصت‌های شغلی:

جمعیت 5،000،000 نفره‌ی این کشور یک نکته‌ی مثبت برای مهاجران داشته است. آن هم این است که فنلاند از نیروی کار ماهر و متخصص استقبال می‌کند. صنعتی‌بودن این کشور و اقتصاد سرپا و پویای آن در کنار جمعیت کم، باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی برای دانشجویان پس از تحصیل شده است که این خودش یکی از مزیت‌های بزرگ فنلاند است.

15. دانشجویان بین‌المللی:

فنلاند در بین کشورهای اسکاندیناوی جزو کشورهای دانشجوپذیر است. بیش از 40 ملیت مختلف در دانشگاه‌های فنلاند درس می‌خوانند و تعداد دانشجویان بین‌المللی این کشور بیشتر از 7000 نفر است که برای یک کشور کم‌جمعیت، عدد بالایی است. شما در دانشگاه‌های فنلاند احساس بیگانگی و انزوا نمی‌کنید. تعداد زیادی دانشجو را می‌بینید که مثل شما هستند و این به شما انگیزه‌ی ادامه‌دادن می‌دهد.

16.خوابگاه ارزان:

درست است که هزینه‌ی مسکن در فنلاند بالاست اما معمولا دانشگاه‌ها خوابگاه‌هایی با هزینه‌ای بین 300 تا 350 یورو در ماه و امکانات خوب در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که این قیمت نسبت به هزینه‌ی اجاره‌خانه و آپارتمان در فنلاند بسیار ارزان‌تر است.

17. سیستم حمل و نقل:

 فنلاند پنجمین کشور اروپایی در زمینه‌ی استانداردهای حمل و نقل عمومی است. قطارها در فنلاند نه تنها شهرها را به هم، بلکه روستاها را هم به شهرها متصل می‌کنند و این موضوع دسترسی را به همه جای کشور آسان کرده است.

18. تمدید ویزا:

شما پس از پایان تحصیلات در فنلاند، می‌توانید ویزای خود را تا یک سال تمدید کنید تا کار مناسبی پیدا کنید و بعد در صورت پیدا کردن شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایید. این فرصت یک ساله واقعا خوب است و کمتر کشوری است که تا یک سال به دانشجویان خارجی فرصت ماندن و پیداکردن کار را بعد از اتمام تحصیل بدهد.

معایب تحصیل در فنلاند

1. هزینه‌های زندگی:

فنلاند سومین کشور گران‌قیمت اتحادیه‌ی اروپا است. هزینه‌ی یک زندگی تک‌نفره در فنلاند حدود 2000 یورو در ماه است. اجاره‌ی آپارتمان یک‌خوابه در هلسینکی، پایتخت این کشور، حدود 800 یورو در ماه است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند به زبان انگلیسی هم حداقل 4000 یورو در سال است که در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به رشته تحصیلی، ممکن است به عدد 16000 یورو در سال هم برسد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «هزینه تحصیل در فنلاند» مراجعه کنید.

2. مالیات:

مالیات بر درآمد در فنلاند مثل دیگر کشورهای اسکاندیناوی و همه کشورهایی که دولتِ رفاه دارند، زیاد است. بیش از 30 درصد حقوق شما بابت مالیات مصرف می‌شود. البته این مالیات‌های سنگین بیهوده صرف نمی‌شود و از آن برای تامین رفاه اجتماعی شهروندان و سیستم درمان و بهداشت هزینه می‌کنند.

3. زمستان‌های سخت:

فنلاند بعد از ایسلند، شمالی‌ترین کشور دنیاست. این کشورِ پوشیده از جنگل، زمستان‌های سخت و خشنی دارد. بعضی از شب‌های زمستان ممکن است تا 50 روز هم طول بکشد و نور خورشید تا دو ماه در این کشور دیده نشود که این شاید برای بسیاری از افراد کسل‌کننده باشد. اما از آن طرف هم بعضی از روزهای تابستان تا 70 روز درخشش خورشید را در این کشور می‌بینیم که خودش نعمت بزرگی برای فنلاندی‌هاست. اما به طور کلی برف، سرما، باد و طوفان و شب‌های طولانی و سرد ممکن است شما را به عنوان یک دانشجوی مهاجر دچار افسردگی کند.

4. زبان فنلاندی:

در فنلاند دو زبان سوئدی و فنلاندی، زبان رسمی مردم این کشور هستند. زبان فنلاندی جزو سخت‌ترین زبان‌های جهان است و خیلی از مهاجران و دانشجویان علاقه‌ای به یادگیری این زبان از خود نشان نمی‌دهند. هرچند مردم فنلاند انگلیسی را به خوبی حرف می‌زنند و متوجه می‌شوند، اما اگر برای پیدا کردن کاری به زبان فنلاندی نیاز باشد، ممکن است مجبور به یادگیری این زبان بشوید.

5. گرفتن ویزا:

گرفتن ویزای فنلاند به سادگی گرفتن ویزای ایتالیا، آلمان و… نیست. این سختی‌ها و دردسرها نه فقط برای ویزای کاری بلکه برای گرفتن ویزای تحصیلی هم وجود دارد.

6. راه‌اندازی کسب و کار:

شما به عنوان یک خارجی خیلی سخت می‌توانید در این کشور کمپانی خود را راه‌اندازی کنید. بازار فنلاند به خارجی‌هایی که در این کشور به صورت شخصی سرمایه‌گذاری می‌کنند، روی خوش نشان نمی‌دهد.

7. گرفتن گواهینامه:

سیستم بروکراتیک سفت و سخت فنلاند باعث شده است که گرفتن هر مدرکی در این کشور علاوه بر گرانی بسیار هم سخت باشد. تقریبا محال است که شما دفعه‌ی اول در امتحان رانندگی شرکت کنید و قبول شوید. کوچک‌ترین خطایی شما را به دور بعدی می‌فرستد. فنلاند در این زمینه‌های این چنینی با هیچ‌کس شوخی ندارد!

سخن آخر

دیدید که فنلاند چه کشور شگفت‌انگیزی است. از طبیعت عجیب و غریبش تا آرامش و امنیت و رفاه این کشور، همه و همه ما را وسوسه می‌کند که از نزدیک این کشور را ببینیم و یا آن‌جا زندگی کنیم. اگر مزایای تحصیل در فنلاند در نظر شما به معایبش می‌چربد، درنگ نکنید و این کشور را برای تحصیل انتخاب نمایید. اما اگر زندگی در کشوری سرد و یخبندان واقعا کارایی شما را کم می‌کند و حتی شما را به مرز افسردگی می‌کشاند، کمی تامل کنید. هدف از نوشتن مزایا و معایب تحصیل در فنلاند برای شما این بود که با توجه به شرایط، روحیات و خواسته‌هایتان از مهاجرت این کشور را انتخاب کنید یا دور آن را خط قرمز بکشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button